Usus Kotor Penyebab Utama Vitamin Tidak Dapat Diserap Dengan Baik

Usus Kotor Penyebab Utama Vitamin Tidak Dapat Diserap Dengan Baik

Usus dalam badan kita terdiri daripada usus besar dan juga usus kecil. Kedua-dua usus kita mempunyai peranan yang sangat penting dalam memproses makanan yang kita makan hari-hari. Tugas usus kita adalah untuk menyerap vitamin dan mineral sebelum ditukar kepada najis untuk dibuang melalui sistemm perkumuhan.

Tapi, ramai yang tidak tahu bahawa usus perlu dijaga dengan baik, kalau tak nanti dinding usus akan menjadi kotor dan akhirnya berkerak. Kalau dah mula berkerak, ia akan menyebabkan usus kita susah untuk menyerap vitamin yang penting untuk badan.

 

Usus

 

Penyebab usus kotor

Dinding usus kita boleh menjadi kotor dan berkerak dengan pelbagai cara. Antaranya, adalah pemakanan seharian. Makanan yang tidak sihat dan mempunyai pengawet yang tinggi, makanan berkolesterol dan berlemak, semuanya adalah penyebab utama mengapa dinding usus kita kotor. Sekarang ni pun kita suka beli makanan di tepi-tepi jalan. Makanan sebegitu mudah tercemar dengan asap-asap kenderaan, debu-debu dan kotoran yang menjadikan makanan itu tidak berkualiti lagi. Makanan yang berminyak,berlemak, campur lagi kotor dan berdebu itu semuanya akan melekat di dinding usus. Makin lama, makin banyak yang melekat. Bila dah banyak melekat, tu yang jadi berkerak.

Selain itu, gaya hidup kita juga boleh menyebabkan dinding usus menjadi kotor. Contohnya adalah kita suka menangguhkan masa pergi tandas. Ada yang suka menahan kencing dan buang air besar. Tu memang sangatlah tidak bagus untuk badan kita. Lain kali kenalah cepat-cepat pergi ke tandas ye, jangan tahan-tahan.

 

Tanda-tanda Usus Kotor

Perkara palin biasa yang kita nampak adalah perut yang agak buncit berbanding badannya. Badan kecik je, tapi perut buncit macam orang mengandung. Tu salah satu simptom usus kotor. Bila kita makan banyak, dan kebanyakannya makanan tak berkhasiat. Sebab tu la kita kena jaga apa yang kita makan tau.

Lagi satu, simptom yang biasa adalah selalu sembelit. Orang yang mempunyai usus kotor memang selalu sembelit. Ini adalah kerana sistem pencernaan kita tidak dapat membuang dengan baik. Akhirnya menyebabkan semuanya terkumpul di dalam sistem perkumuhan je. Memang la sembelit kalau tak dapat nak keluarkan.

Tanda-tanda lain adalah seperti mulut dan nafas berbau, selalu lesu dan letih, dan juga selalu pening kepala. Ini semua adalah simptom-simptom biasa untuk orang yang mempunyai masalah usus kotor. Baik periksa cepat-cepat dan cari jalan macam mana nak bersihakan usus kita tu.

 

Kesan-kesan Dari Usus Yang Kotor

1. Salah satu kesan dari usus kita yang kotor nie adalah vitamin susah nak diserap dengan baik. Bila vitamin tak dapat nak diserap, membazir je la kita makan vitamin sebab ia tidak memberi kesan kepada badan kita. Lepas tu kita salahkan vitamin nie tak bagus. Padahal kita yang tak jaga usus kita dan pemakanan kita.

2. Toksin akan terkumpul dalam badan kita dan boleh menyebabkan penyakit berbahaya. Toksin-toksin nie tak boleh nak keluar melalui sistem perkumuhan kita. Bila toksin semuanya ada tersimpan dalam badan, sebab tu la datang penyakit macam-macam, terutamanya kanser usus.

3. Kebanyakan orang yang ususnya kotor mempunyai jerawat yang agak teruk. Muka penuh jerawat yang merah-merah, kadang-kadang sampai jerawat bernanah pun ada. Memang takut tengok muka penuh jerawat, tapi tiada cara toksin nak keluar. memang jadi macam tu la.

 

Cara-cara pembersihan usus

Takut kan bila tengok gambar usus kotor? Tapi, kita mana la nak tahu usus kita kotor ke tak. Bukan boleh nampak pun. Tapi, kita boleh sentiasa makan makanan yang boleh membersihkan usus kita kan? Antara makanan-makanan yang boleh membersihkan usus adalah:

 

1. Sayur-sayuran dan buah-buahan

 

BUAH-BUAHAN

 

Sayur dan buah adalah makanan mudah untuk dapat usus yang bersih. Ini kerana sayur dan buah adalah berserat dan sangat bagus untuk sistem pencernaan dan perkumuhan badan kita.

 

2. Yogurt

 

yogurt

 

Yogurt mengandungi bakteria baik yang sangat bermanfaat untuk badan kita. Bakteria-bakteria ini membantu dalam melawas dan juga membantu dalam meneutralkan racun dan toksin dalam badan kita.

 

3. Air masak

 

air masak

 

Air masak perlulah diminum sekurang-kurangnya 3 liter sehari ataupun 1 liter untuk setiap 25kg berat badan kita. Air masak membantu membersihkan minyak-minyak dan lemak-lemak yang mula melekat di dinding usus.

 

4. Makanan sumber daripada gandum

 

roti gandum

 

Serat daripada gandum ini akan mengatur sistem perncernaan dengan baik dan sangat membantu dalam membersihkan usus kita. Ia mempertahankan bakteria baik dari disingkirkan. Paling senang boleh makan roti gandum setiap pagi sebagai sarapan.

 

5. Alfalfa Complex Shaklee

 

alfalfa

 

Tapi bagi Syu, paling senang dan paling best adalah makan alfalfa. Alfalfa adalah diperbuat daripada herba yang sangat baik untuk detox badan kita yang banyak toksin ini. Hanya dengan memakan 10 biji tablet alfalfa sehari membuatkan badan Syu rasa lebih ringan dan segar. Yang paling bagus, tiada sembelit, tiada jerawat dah.

 

Jadi, sesiapa yang ada masalah usus kotor dan selalu je sembelit nie, baik makan Alfalfa tablet nie. Murah je. Hanya RM 53.75 sahaja. Ia sangat murah jika dibandingkan dengan kesan positif yang kita alami.

Lepas makan alfalfa, tiada lagi sembelit, jerawat batu semua tu.

 

Hubungi Syu sekarang juga!!! Jangan tunggu lama-lama.

 

Love,

Syu Amir

Shaklee ID: 1139539

0192198621

 

 

 

 

 

 

 

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.