Tips Mendidik Anak Agar Mengikut Arahan Ibu Ayah

Tips Mendidik Anak Agar Mengikut Arahan Ibu Ayah

Anak-anak berumur antara 2-5 tahun kadang-kadang dilihat sebagai tidak mendengar kata sebab selalu nak menang dan selalu nak orang lain ikut kehendak mereka. Mereka ini bukanlah degil atau nakal, tetapi hanyalah mempelajari teknik berkomunikasi secara rundingan kedua belah pihak.

Ibu ayah jangan terus label anak yang suka menjawab dan tak dengar kata ini sebagai degil, tapi anggaplah mereka ini bakal menjadi ketua yang disegani dan dihormati kelak. Mereka ini sedang belajar teknik-teknik mempengaruhi orang lain dengan kata dan percakapan mereka.

Syu dulu pun mempunyai masalah komunikasi dengan Ahmad. Maklumlah Ahmad masa tu di fasa ‘exploration’. Syu cakap apa pun dia tak nak dengar. Kalau Syu suruh tutup game yang dia tengah main, mesti Ahmad marah-marah. Last-last, Syu terpaksa ambil je dan biarkan Ahmad menangis. Kesian dan sedih masa tu Allah je yang tahu. Syu rasa masa tu Syu adalah ummi yang paling jahat dalam dunia.

Lama Syu stuggle nak buat Ahmad ikut arahan. Syu cuba macam-macam cara tapi tak berjaya. Sampailah satu ketika Syu jumpa teknik-teknik yang boleh diguna pakai. Teknik-teknik ini bukanlah datang dari satu sumber sahaja, tapi bermacam-macam sumber yang Syu cuba jaya. Alhamdulillah, Ahmad sekarang lebih mendengar dan kurang dah tantrumnya.

didik anak mengikut arahan (1)

# 1 Jadilah Kawan Anak

Pertama sekali sebelum kita mengharapkan anak ikut arahan kita, kita sebagai ibu ayah mestilah mendengar kata anak terlebih dahulu. Bukan maksudnya ikut telunjuk anak, tapi dengarlah anak kita bercerita pasal hari mereka, pasal permainan mereka, pasal apa-apalah. Jadilah pendengar yang baik kepada anak sebelum kita nak anak kita mendengar kata kita pula.

Sekarang ini, ramai ibu ayah yang tak larat pun nak melayan kerenah anak sebab dah penat bekerja. Bila anak nak bercerita, ibu ayah layan tak layan ataupun terus tolak anak ke tepi. Kalau anak kacau, kita marah-marah. Sedih anak sebab tiada orang nak dengar cakap mereka. Jadi, salah siapa sebenarnya kalau anak tak dengar cakap dan ikut arahan? Kita pun tak tunjuk contoh yang baik untuk mereka ikut, jadi jangan salahkan mereka.

Jadi, lepas nie, jadilah kawan anak. Kerapkan melayan mereka bercerita dan keraplah bercerita kepada mereka. Anak kita akan gembira bila kita beri perhatian kepada mereka. Mereka kecil hanya sekejap. Nanti dah mula sekolah dan ada kawan baru, takut nanti mereka nie tak nak langsung bercakap dengan kita. Masa tu nanti baru la kita tercari-cari nak cakap dengan anak kita. Janganlah menyesal nanti.

# 2 Gunakan Nada Suara Yang Baik

Apabila ibu ayah bercakap dengan anak-anak, gunalah nada suara yang baik. Bukannya terjerit-jerit marah-marah anak. Bila anak buat salah, jangan terus melenting nak marah “itulah kan ummi dah cakap pegang cawan tu elok-elok barulah tak tumah. Sekarang nie siapa yang susah? Ummi juga nak kena lap kan?”, tapi cakap elok-elok dan terangkan cara yang betul melakukan sesuatu perkara. 

Sebagai contoh, anak kita tumpahkan air. Jangan terus marah anak kita. Nanti mereka akan takut dengan kita dan takut nak bawa air lagi sebab takut tumpah dan kena marah. Bila mereka takut, secara tak langsung kita sebenarnya dah matikan sifat suka mencuba mereka. Kalau selalu sangat kena marah, lama-lama nanti anak kita jadi penakut. Mesti ibu ayah tak nak kan anak kita jadi begitu?

Sepatutnya, kita tunjukkan contoh macam mana nak pegang cawan supaya tak jatuh lagi lain kali. Selain itu, kita tunjukkan juga apa yang perlu buat bila air dah tumpah tu – ambil kain, tunjukkan cara lap air tumpah, dan sambil lap tu cakap dengan anak “lain kali kakak hati-hati ye, barulah rumah kita sentiasa bersih”. Akhir sekali, peluklah anak dan cakaplah, “tak apa, kakak masih belajar nak kuatkan tangan. Lain kali kakak cuba pegang cawan kuat-kuat ye. Ummi sayang kakak.”

Bila ibu ayah menggunakan nada suara yang baik, senanglah anak kita nak mendengar dan mengikut arahan kita. Kalau kita marah dan meninggi suara, lagi anak kita buat keras kepala dan memberontak tak nak dengar cakap. Nanti kita yang sakit kepala asyik marah-marah je.

# 3 Mata Bertentang Mata

Masa kita bercakap dengan anak, pastikan kita rendahkan badan kita sampailah ke paras mata anak kita. Kita boleh membongkokkan badan ataupun kita boleh letak anak kita atas pangku. Pastikan kita memandang mata mereka ketika berrcakap dan pastikan anak kita juga fokus kepada apa yang kita tengah katakan. Jangan kita bercakap dari jauh, “Abang tolong ambilkan baju untuk adik”. Bila anak kita tak buat, kita marah padahal kita tak pasti pun anak kita sebenarnya dengar ataupun tak.

Bila kita nak anak kita buat sesuatu, kita kenalah dapatkan perhatian anak kita dahulu. Jangan main sedap mulut je terus cakap. Mungkin otak anak kita tak fokus untuk terima arahan kita. Pastikan anak kita pandang kita dulu barulah bagi arahan. Selagi dia tak pandang, jangan cakap apa-apa. Buat penat je sebab mereka tak dengar.

# 4 Guna Bahasa Mudah Difahami

Budak kecil masih belum boleh memahami arahan yang panjang lebar. Kalau kita guna ayat yang panjang, mereka takkan dapat tangkat apa yang kita nak mereka lakukan.

Ibu ayah kenalah guna bahasa yang mudah difahami oleh anak. Kena straight to the pointContohnya:

Untuk anak berumur 2 tahun: “Adik, tuala” (sambil tunjuk ke arah tuala).

Untuk umur 3 -4 tahun: “Adik, ambilkan tuala” (menggunakan ayat penuh tapi masih pendek)

Elakkan dari menggunakan ayat panjang lebar. Otak mereka masih belum boleh nak proses ayat panjang-panjang nie. Yang penting, anak-anak faham.

# 5 Ulang Arahan Beberapa Kali

 Ibu ayah mestilah ulang arahan beberapa kali sehingga anak faham, barulah boleh harapkan anak kita buat. Ulang depan mata dia. Tanya anak kita semula apa yang kita nak dia lakukan pada masa itu. Contohnya, lepas bagi arahan, tanya semula “Ummi nak kakak buat apa?” Kalau anak kita jawab dengan betul, barulah bagi dia buat. Takut nanti, kita suruh buat lain, anak kita buat lain.

# 6 Set Masa

Apabila kita nakkan anak kita buat sesuatu, kita kena set masa. Janganlah beritahu masa tu, masa tu juga kita harapkan anak kita buat. Contohnya:

Ummi: Abang, dah petang ni. Cukup main game. Pergi mandi ok?

Anak: Nanti la ummi.

Ummi: Ummi bagi abang main lagi 10 minit ok? Lepas 10 minit ummi nak abang mandi. 

Anak: OK.

Lepas 10 minit, arahkan anak untuk mandi. Jika masa nie dia tak ikut, tutupkan game yang dia tengah main. Pada awalnya, anak kita akan marah dan menangis, tapi kita kena tegas supaya anak kita tahu yang kita tak main-main. Kalau kita ikutkan kata anak, nanti anak kita hilang hormat dan kepercayaan mereka kepada kita. Nanti mereka akan fikir, “ala ummi nie, bukannya boleh percaya. Tadi kata 10 minit lagi, lepas tu bagi lagi aku main”. Anak kita takkan percaya apa yang kita cakap nanti.

Nak suruh anak dengar dan ikut arahan bukannya sesuatu yang mudah, tapi dengan sabar dan konsisten, anak akan dengar. Ibu ayah janganlah melenting marah-marah tak tentu pasal bila anak tak nak dengar arahan kita. Cakap je ulang kali. Biar mereka tahu yang kita serius dengan apa yang kita katakan.

Zuhayr dulu pun sama. Memang asyik marah-marah je bila Syu suruh buat sesuatu. Syu cuba cara-cara nie tapi lama juga baru berjaya. Yang penting kena buat juga. Jadikannya rutin, baru mereka mudah untuk ikut. Jangan sekejap buat sekejap tidak. Takut nanti anak kita keliru mana yang boleh sebenarnya.

Jadi, lepas ni cubalah untuk buat sehabis baik untuk menjadi kawan anak kita, tapi pada masa yang sama jadi contoh yang baik supaya anak kita boleh ikut. Moga anak kita jadi anak yang mendengar kata dan mengikut arahan. Amin.

Love,

Syu Amir

Shaklee ID: 1139539

0192198621

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Comments

  1. Terima kasih..tips ini yg saya perlu ikut…mendidik anak-anak sungguh mencabar…
    fuzy recently posted…5 Tips Mudah Pikat selera Anak Kurus Kering Susah Makan Dan Selalu SakitMy Profile

    • UmmuZuhayr :

      sama-sama fuzy 🙂

      didik anak mmg mencabar kan…kdg2 terlepas kemarahan kpd mereka…moga tips2 nie membantu kita menjadi ibu yang lebih memahami 😀

  2. wah bagus tips ni. thanks sharing ye syu. boleh try praktikkan =)
    Ibu Zarith recently posted…Tips Menyimpan Susu Perahan Ibu Yang Paling IdealMy Profile

    • UmmuZuhayr :

      Welcome…cuba la mana yang sesuai dengan anak… yang penting kita kena sabar dan konsisten 🙂

  3. Alhamdulillah…. tq atas tips2 yg diberikan…. in syaa Allah sy akn cuba praktikkan…. mmg sy dlm situasi yg amat perlukan bacaan mcm ni… anak2 sy 5 & 2 thn…

  4. Alhamdulillah…. tq atas tips2 yg diberikan…. in syaa Allah sy akn cuba praktikkan…. mmg sy dlm situasi yg amat perlukan bacaan mcm ni… anak2 sy 5 & 2 thn…
    balqisy recently posted…Berpantang dgn ShakleeMy Profile

  5. Alhamdulillah. Perkongsian yang sangat hebat. Terima kasih ya.
    Linda recently posted…Petua Awet Muda daripada Ustazah Fatima Az ZahrahMy Profile

Leave a Reply to fuzy Cancel reply

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.