Sakitnya Kejang Kaki Malam-malam Semasa Hamil

Sakitnya Kejang Kaki Malam-malam Semasa Hamil

Simpul Biawak Amat Menyakitkan Sampai Tak Boleh Tidur Malam

.

Baru-baru ini, Syu mengandungkan anak ke-4, dan inilah pertama kali Syu mengalami simpul biawak. Amatlah sakit sampai Syu menangis juga kadang-kadang. Siapa yang pernah rasa kejang kaki macam nie mesti faham apa yang Syu rasa.

Syu mula kena kejang kaki nie semasa trimester ke-2. Mungkin sebab rahim dah makin membesar, dan kaki perlu tampung berat badan dan perut tu. Bila kaki penat dan letih, mulalah kejang kaki. Selain itu, Syu tak boleh sejuk, terutamanya bahagian kaki. Kalau tidur malam tak pakai selimut, bersedialah untuk terjaga di tengah malam dengan simpul biawak.

Tapi, walaupun mummy-mummy tiada simptom macam Syu yang cakap pun, ada je yang kena simpul biawak nie. Kadang-kadang, tak sejuk pun kena simpul biawak, kadang-kadang badan tak berat pun, tapi kejang kaki masih juga kena pada mummy-mummy. Anggap je la ini sebahagian dari pengalaman semasa mengandung ๐Ÿ™‚

.

Apa yang perlu dilakukan semasa terjadi simpul biawak

Simpul biawak boleh terjadi pada bila-bila masa, tetapi banyaknya berlaku masa kita tidur. Syu selalu terjaga tengah malam sebab kejang kaki. Masa tu nak kejut suami pun tak terdaya. Jadi, kenalah buat sendiri. Antara perkara yang Syu buat semasa mengalami situasi sebegini ialah:

1. Tekan bahagian yang cramp

Selalunya tempat cramp adalah bahagian betis. Syu akan tekan tempat yang sakit tu kuat-kuat sampailah sakit tu hilang. Masa nie memang berguling atas katil macam orang senggugut menahan sakit. Sakitnya sampai tak terkeluar suara dek kerana menahan sakit tu. Seram jugak la bila kena.

2. Tinggikan kaki

Selepas sakit dah reda, ambil bantal dan tinggikan kaki, barulah boleh tidur dengan lena dan selesa.

3. Pakai selimut

Ada sesetengah orang tak suka pakai selimut, tapi untuk elakkan kena simpul biawak nie, kenalah tutup bahagian kaki supaya tak sejuk.

4. Ambil suplement

Sebelum tidur Syu akan makan Ostematrix 4 biji untuk mengelakkan kejang kaki. Alhamdulillah simpul biawak berkurang. Best oooo!!!

ostematrix

Ini kerana Ostematrix ada sumber magnesium untuk melembutkan otot-otot yang tegang. Sebab tu la Syu tak leh tinggal dari makan pil kalsium nie. Kalau terlupa makan, memang selalunya akan kejang kaki dan cramp. Takut nak ter-miss makan ostematrix.

.

Untuk mummy yang hamil, eloklah sentiasa adda stok Ostematrix di rumah untuk mengelakkan cramp kaki di malam hari. Tak payah susahkan suami dah lepas nie untuk urut-urut kaki sebab cramp kan. ๐Ÿ™‚

.

Love,

Syu Amir

Shaklee ID | 1139539

Whatssap | 0192198621

Pengedar Shaklee Skudai | Johor Bahru | Bandar Seri Alam |

Pos ke Seluruh Malaysia melalui Kurier Berdaftar

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Comments

  1. memang seksa kalau kena kejang kaki ni.
    Ros recently posted…Vitalea Shaklee- Multivitamin Pertama Di DuniaMy Profile

  2. Memang tak boleh tinggal ostematrix ni, especially asyik terlupa nak minum susu..huhu
    Ibu Zarith recently posted…Meal Shakes Penawar Sembelit Kanak-Kanak Dan Atasi Masalah Susah MakanMy Profile

    • syuhada amir :

      kan…kita jenis tak suka minum susu…so bila amik oste nie cukuplah bekalan kalsium nya…hehe

Trackbacks

  1. […] ‘bekerja’ sepanjang hari. Alhamdulillah, bangun tidur takde pun sengal-sengal badan dan cramp kaki. Sembelit pun tak de. Best sangat rasa badan. So […]

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.