Punca-punca Diabetis Dan Cara Mengatasinya

Punca Kencing Manis Dan Cara Mengatasinya

Penyakit kencing manis ini bukanlah sesuatu yang pelik di kalangan kita. Syu rasa rasa ramai sahaja orang yang kita kenal, malah orang yang kita sayangi menghidapi diabetis ini. Seram tengok keadaan pesakit diabetis nie. Ada yang kurus kering, ada yang luka-luka basah dan busuk, ada juga sampai kaki kena potong sebab dah hitam dan sel-sel dah mati. Kesian sebenarnya kalau dah teruk, jadi kenalah tahu puncanya kan supaya kita boleh atasinya sebelum ianya menjadi lebih teruk kan?

kencing-manis-kering

Punca-punca Kencing Manis

Semua orang, tidak kiralah muda ataupun tua, perlu tahu punca-punca diabetis supaya kita dapat cegahnya dari awal. Kalau kita cegah dari awal, kuranglah risiko kita dapat penyakit diabetis nie betul tak? Penyakit ini bukan hanya kena pada orang tua sahaja ye, tapi ada ramai juga orang yang muda malah kanak-kanak menghidapi kencing manis tau.

Antara punca-punca diabetis adalah:

1. Berat Badan Berlebihan

Berat badan yang berlebihan dan orang yang obesiti kebiasaannya lebih mudah untuk mendapat penyakit ini. Bila kita gemuk, ini bermakna badan kita mengandungi lemak yang tinggi dan kandungan gula dalam darah pun tinggi juga. Sebab itulah kita kena berhati-hati dengan pemakanan kita dari awal.

.

2. Makan Makanan Yang Manis

Makanan yang tinggi kandungan gula menambah risiko untuk kita mendapat penyakit diabetis. Kita kena kawal dari makan makanan yang tinggi kandungan gula dari awal tau. Gula sedikit demi sedikit akan meresap ke dalam darah. Bahayakan diri kita bila gula dah terlalu banyak dalam darah.

Jadi, ibu ayah perlu mengawal pemakanan anak-anak, supaya kita dapat elakkan anak kita dari terbiasa dengan makanan yang manis. Ini penting untuk elakkan anak kita mendapat penyakit kencing manis ini.

.

3. Keturunan

Apabila keturunan kita memang ada kencing manis dan diabetis, memang tinggi peratusan yang kita akan dapat penyakit itu juga. Tapi, ianya bukanlah kayu pengukur yang kukuh untuk mengatakan yang kita pasti dapat penyakit yang mak ayah kita ada.

Kalau mak ayah kita pesakit kencing manis sekalipun, tapi kita jenis yang jaga pemakanan kita, kita boleh elakkan diri kita dari penyakit ini tau.

.

4. Kurang bersukan

 Perasan tak ada sesetengah orang yang kerja di pejabat dan banyak duduk dari bergerak lebih gemuk berbanding orang yang banyak bergerak dan bersukan? Syu pernah lihat sendiri masa Syu di luar negara dulu, orang yang tak banyak bergerak memang akan lebih gemuk dari yang lain.

Bukan nak kata orang keje pejabat tak bagus, tapi nak kata di sini orang yang kurang bersukan dan bergerak kebiasaannya akan lebih gemuk. Berbalik kepada points no. 1 tadi, orang yang berat berlebihan akan lebih tinggi peratusan untuk dapat penyakit kencing manis. Kena bersenam juga walaupun kita duduk sepanjang hari. Duduk pun boleh bersenam ye. Kena pandai je..hehe…

.

Setiap orang boleh kena penyakit kencing manis, sebab itulah kita kena jaga diri kita, pemakanan kita, persekitaran kita, dan lain-lain. Kita kena berhati-hati supaya dapat kurangkan risiko diabetis. Jangan ingat kita muda kita tak boleh sakit ye. Ingatlah, penyakit ini boleh kena pada sesiapa sahaja, tua ataupun muda.

.

Cara Cegah Masalah Kencing Manis Dari Awal

cropped-vivix-bottle.png

Jadi, kita kena cegahnya dari awal. Selain dari jaga pemakanan dan persekitaran, Syu akan selalu amalkan Vivix keluaran Shaklee sebab Vivix nie sangat-sangat membantu dalam pembaikan DNA kita. Vivix akan jaga kesihatan kita dalaman dan juga luaran.

Dalam kes kencing manis lagilah. Vivix akan membantu dalam beberapa cara:

  1. Vivix akan bantu untuk mengurangkan kepekatan gula dalam darah. Bila amalkan vivix nie, ia akan bantu untuk melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah, seterusnya akan dapat mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menjadi penyebab kencing manis tu. 
  2. Meningkatkan rintangan insulin dalam badan kita. Antioksidan yang tinggi dalam Vivix akan membantu untuk mengurangkan risiko mendapat kencing manis. 

Syu doakan semua orang terlindung dari mendapat penyakit diabetis. Moga kita sihat-sihat selalu. Dan kepada sesiapa yang menghadapi masalah kencing manis ataupun mempunyai orang tersayang dan kenalan yang ada penyakit diabetis, bolehlah sarankan kepada mereka untuk mengamalkan Vivix.

Hubungi Syu 0192198621 untuk mendapatkan Vivix hari ini juga. Syu akan bimbing dan beri aturan makan Vivix yang terbaik untuk anda dapat kesan yang terbaik juga.

M oga Vivix menjadi asbab semua orang bebas dari penyakit kencing manis. Selamat bersihat-sihat dengan Vivix.

Love,

Syu Amir

0192198621

Shaklee ID: 1139539

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.