Makanan dan Minuman Untuk Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang

Makanan dan Minuman Untuk Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang

Elakkan Sembelit Semasa Berpantang Dengan Makanan Dan Minuman Ini!

.

Masa berpantang, perkara paling menakutkan semua ibu adalah nak buang air besar. Ye la kan, baru lepas kena jahit bahagian bawah tu, memang ngilu rasanya bila nak meneran. Tapi, bila tak membuang, sembelit la pula. Lagi teruk nak membuang masa tu. Bertambah takut la kita nak ke tandas.

Jadi, apa yang kita perlu buat untuk elakkan berlakunya sembelit masa pantang nie? Jom tengok sharing Puan Khadeejah nie. Beliau serik nak beranak lagi sebab sembelit yang teruk masa lahirkan anak sulung. Tapi, masa anak kedua, takde sembelit langsung. Beliau sangat gembira berpantang anak kedua. Apa rahsia beliau ye?

Best kan sharing beliau? Teruja rasanya nak berpantang lagi bila kita tahu SET PANTANG CERGAS boleh elak sembelit. Seriously, takde sembelit langsung. Bukan setakat bagi tenaga instant je. Memang kagum la!

.

Makanan Dan Minuman Pengelak Sembelit Semasa Pantang

.

buah-buahan

.

Selain dari mengamalkan tips Puan Khadeejah, kita perlu jaga pemakanan kita masa berpantang. Makanan yang kita ambil mestilah yang kaya dengan zat besi dan fiber untuk memudahkan penghadaman dan mudah lawas supaya senang nak buang air besar tanpa perlu meneran. Barulah tak sembelit. Antara  makanan dan minuman yang boleh diamalkan adalah:

.

+++AIR KOSONG+++

Air masak adalah penting untuk kita elak sembelit. Kalau ikut petua orang tua, kita memang tak digalakkan untuk minum banyak air sebab tak nak perut kita kembang. Maksudnya di sini adalah, kita minumlah air dengan kerap tapi dengan kuantiti yang sedikit. Takde la kembang perut 🙂

.

+++BUAH_BUAHAN+++

Buah seperti oren dan kurma sangat membantu untuk melawaskan perut untuk memudahkan kita ke tandas. Buah-buahan mengandungi banyak vitamin dan zat besi yang membantu untuk melembutkan najis supaya kita tak payah nak teran teruk-teruk semasa membuang.

Masa Syu berpantang, buah kurma dan juga prunes memang menjadi snek apabila lapar. Bila kerap menyusukan anak memang akan lapar sentiasa. Tapi, masa pantang manalah boleh makan sesuka hati, jadi inilah buah-buahan yang menjadi peneman perut yang lapar 🙂

.

+++JUS BUAH+++

Kalau tak suka makan buat sebagai snek harian yang sihat, kita boleh buat jus buah. Fungsinya sama je macam kita makan buah. Tapi, janganlah letak gula pula. Lain penyakitnya nanti.

.

+++SAYUR_SAYURAN HIJAU+++

Sayur-sayuran hijau memang membantu perut kita untuk cepat lawas dan cepat hadam makanan yang kita makan. Jadi, masa pantang, memang sawi menjadi menu wajib hari-hari. Alhamdulillah memang takde sembelit 🙂

.

+++OSTEMATRIX+++

Ostematrix adalah suplement wajib untuk Syu makan masa pantang, selain daripada suplement dalam SET PANTANG CERGAS ini. Ostematrix akan membantu melembutkan najis, jadi senanglah nak buang air besar. Takde la perasaan ngeri nak ke tandas lagi bila dah mula makan Ostematrix nie.

.

Sembelit memang menakutkan, tapi ianya boleh dielakkan. Pastikan ibu tak tahan-tahan untuk ke tandas tau sebab takutkan luka jahitan yang masih belum sembuh. Lagi kita tahan, makin keras najis kita dalam tu. Bukan setakat masalah sembelit je nanti, buasir pun boleh kena tau!

Masa berpantang adalah masa kritikal untuk kita pulihkan kembali anggota badan kita supaya kembali bertenaga untuk melakukan kerja-kerja harian. Jadi, masa berpantang ini, ibu-ibu mestilah mengamalkan petua-petua berpantang dengan teliti supaya badan kita tak cepat sakit-sakit masa dah berumur nanti. Penting tau untuk kita berpantang dengan betul. Ikutlah cakap orang-orang tua walaupun pada kita ianya tidak masuk akal. Percayalah ianya adalah untuk kebaikan kita di masa akan datang.

Selamat berpantang dengan cemerlang ibu-ibu semua ♥ ♥ ♥

.

sekadar hiasan

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Comments

  1. walaupun tak dalam pantang, ostematrix tetap jadi kawan baik kak Ros.
    Ros recently posted…Cara Hilangkan Merah Di Leher Bayi Dan Juga KetiakMy Profile

    • syuhada amir :

      hihi…betul tu…kena mkn gak oste mlm2 kalau tak bangun pagi nnt mesti tak rasa fresh 🙂

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.