Promosi September 2015 Yang WAJIB Di Rebut Oleh Semua Orang!

Promosi September 2015 Yang WAJIB Di Rebut Oleh Semua Orang!

Gembiranya hati bila dah masuk bulan September ini. Tak lama lagi hari jadi satu-satunya adik lelaki Syu. Tak tahu la apa yang sesuai untuk dijadikan hadiah untuk Amirul yang sekarang nie berjinak-jinak dengan dunia photografi dan menerima jemputan untuk pelbagai majlis perkahwinan sebagai jurugambar untuk kedua mempelai. Pada bulan ini juga adalah bulan ulang tahun […]

12 Tips Memutuskan Susu Badan Bagi Anak Yang Sudah 2 Tahun

12 Tips Memutuskan Susu Badan Bagi Anak Yang Sudah 2 Tahun

Putuskan Susu Badan Apabila Anak Berumur 2 Tahun . Menyusukan anak memang best, tak dapat diucapkan dengan kata-kata bila bercerita mengenai pengalaman suka duka menyusukan anak hinggalah pengalaman nak ceraikan susu untuk anak kita. Terlalu banyak cerita dan petua menyusu akan keluar dari mulut seorang ibu. Tapi, bila nak ceraikan susu mesti sedih. Ye la, […]

11 Mitos Penyusuan Yang Dipercayai Ramai, Tapi Tak Betul Pun!

11 Mitos Penyusuan Yang Dipercayai Ramai, Tapi Tak Betul Pun!

Kebenaran Pasal Penyusuan Yang Ramai Ibu Tak Tahu Ramai ibu-ibu menyusu telah mendengar pelbagai perkara mengenai penyusuan susu ibu, tapi bukan semuanya benar dan betul. Tapi, ramai yang percaya, terutama sekali ibu yang hamil anak sulung. Biasalah tu, baru pertama kali nak jadi ibu, kita tiada ilmu lagi. Jadi, kita memang akan cepat percaya apa […]

[Infografik] 9 Tips Kekalkan Penghasilan Susu Ibu Walaupun Berpuasa

[Infografik] 9 Tips Kekalkan Penghasilan Susu Ibu Walaupun Berpuasa

Salam Ramadhan kepada semua. Hari ini dah masuk hari ke-2 kita berpuasa. Macam mana ibu-ibu menyusu bertahan untuk berpuasa sambil mengepam dan menyusukan anak? Penat dan lapar tak? Cuba tengok video di bawah, Pn, Haridah temui apa yang beliau perlukan untuk kekal bertenaga sepanjang berpuasa. . . Syu pun masih menyusukan Basyiirah. Syu akan pastikan […]

8 Masalah Yang Merisaukan Ibu Semasa Menyusu Serta Penyelesaiannya

8 Masalah Yang Merisaukan Ibu Semasa Menyusu Serta Penyelesaiannya

Sekarang ini dah hampir setahun Syu susukan Basyiirah. Dah nak capai ‘degree’ dalam penyusuan. Moga berjaya sehingga ke tahap ‘PhD’ , iaitu sehingga Basyiirah berumur 2 tahun. Tapi kan, masa awal-awal Syu menyusukan anak, memang ada beberapa masalah yang agak merisaukan. Maklumlah, masa baru-baru menyusu memang banyak benda Syu tak tahu lagi. Semasa di fasa […]

7 Makanan Yang Wajib Dielakkan Ibu Menyusu Supaya Anak Tak Meragam

7 Makanan Yang Wajib Dielakkan Ibu Menyusu Supaya Anak Tak Meragam

Menyusukan anak merupakan perkara paling menggembirakan ibu-ibu kerana ia dapat menguatkan hubungan antara ibu dan anak. Best kan ada masa yang eksklusif dengan anak kita yang hanya kita boleh dapat, kaum ayah tak dapat masa seperti ini. Selain itu, menyusukan anak nie boleh menjamin pertumbuhan sihat baby kita. Sebab itulah semasa tempoh penyusuan, ibu-ibu kena […]

Cara Atasi Bengkak Susu Yang Amat Menyakitkan Hingga Sakit-sakit Badan

Cara Atasi Bengkak Susu Yang Amat Menyakitkan Hingga Sakit-sakit Badan

Bengkak susu memang menyakitkan, boleh jadi demam dan sakit-sakit badan kalau teruk sangat. Bengkak susu nie terjadi apabila susu dah terlalu penuh tetapi anak kita tidak minum ataupun kita tidak mengepamnya keluar. Lama kelamaan, salur susu itu menjadi tersumbat. Masa dah tersumbat nie kalau anak minum pun dah susah sebab payudara kita dah mengeras, anak […]

[Infografik] Panduan Menyimpan dan Mencairkan Susu Ibu

[Infografik] Panduan Menyimpan dan Mencairkan Susu Ibu

Ibu yang menyusukan anak kebanyakannya akan mengepam susu untuk dijadikan stok semasa mereka bekerja ataupun untuk digunakan di masa-masa mereka menghantar anak ke rumah pengasuh. Tapi, tahukah ibu-ibu cara yang paling ideal untuk menyimpan stok susu untuk disejuk atau dibekukan? Tahukah ibu-ibu cara untuk mencairkan susu perahan beku untuk kita bagi pada anak untuk minum? […]

Betul ke Menyusukan Anak Boleh Kuruskan Badan?

Betul ke Menyusukan Anak Boleh Kuruskan Badan?

Menyusukan anak bukanlah sesuatu yang mudah. Setiap masa kena susukan anak tak kira masa. Tengah-tengah malam masa orang lain sedang lena tidur pun kita masih berjaga untuk bagi anak susu. Tapi, menyusukan anak adalah satu harta yang sangat berharga sebab tiada orang lain yang boleh buat tugas ini. Hanya orang bergelar ibu sahaja yang boleh […]

[Infografik] 15 Tugas Suami Yang Support Penyusuan Susu Ibu

[Infografik] 15 Tugas Suami Yang Support Penyusuan Susu Ibu

Menyusukan anak bukanlah perkara mudah. Ia sangat penat, sangat mengambil masa, dan juga memerlukan fokus yang tinggi dengan anak. Tetapi, penyusuan adalah sangat bernilai dan memang takkan ditukarkan dengan perkara lain. Puan Farah pun sanggup bertungkus lumus untuk mengumpul stok susu demi anak tersayang. Apa yang beliau lakukan di kala susu merudum dan stok berkurang? […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.