10 Sebab Jangan Terlalu Manjakan Anak

10 Sebab Jangan Terlalu Manjakan Anak

Kenapa Kita Tidak Boleh Terlalu Manjakan Anak Anak-anak adalah permata ibu ayah, tapi hati-hatilah jangan sampai terlalu manjakan anak-anak kita hingga boleh menjejaskan masa depan mereka. Setakat peluk cium tu bukanlah melampau, tapi jangan sampai semua benda pun kita nak buatkan untuk anak-anak. Pinggan makan anak kita angkatkan dan cucikan, kasut sekolah pun kita basuh. […]

Cara Membuat Minyak Bawang Putih Untuk Kegunaan Harian Bayi

Cara Membuat Minyak Bawang Putih Untuk Kegunaan Harian Bayi

Resipi minyak bawang putih yang mudah! Bawang putih mempunyai banyak khasiat yang boleh digunakan dalah kehidupan seharian kita terutamanya bayi kita kerana bayi di bawah 6 bulan tidak digalakkan untuk mengambil ubat dari doktor. Jadi, kita pakailah cara tradisional untuk mengubati mereka. Lagi selamat, tanpa sebarang dadah dan bahan kimia. Syu memang suka guna bawang […]

10 Tips Memikat Hati Keluarga Mentua Supaya Kita Teruja Untuk Pulang

10 Tips Memikat Hati Keluarga Mentua Supaya Kita Teruja Untuk Pulang

Apabila kita sudah berkahwin, perkara pertama yang kita risaukan adalah macam mana nak biasakan diri dengan keluarga mentua. Takut kalau-kalau mereka tak terima kita, takut kalau-kalau mereka dah ada calon lain untuk pasangan kita. Mana tahu kan? Jadi, persoalannya adalah, macam mana nak tawan hati keluarga mentua supaya kita akan selesa di samping mereka, supaya […]

[Infografik] Tips Melatih Anak Agar Lebih Fokus Untuk Belajar

[Infografik] Tips Melatih Anak Agar Lebih Fokus Untuk Belajar

Anak-anak sekarang ini lebih suka bermain dengan gadget seperti iPad, tablet, dan suka bermain games di komputer. Tidak kurang juga anak kita sekrang lebih tertumpu pada media-media sosial seperti facebook, twitter, dan sebagainya. Kalau dah macam ini, macam mana nak suruh anak kita belajar dan ulangkaji kan? Suruh je belajar, macam-macam alasan mereka bagi sampai […]

10 Ayat Jangan Disebut Suami Kepada Isteri Hamil

10 Ayat Jangan Disebut Suami Kepada Isteri Hamil

Isteri hamil mempunyai emosi yang tidak stabil semasa mengandung. Kadang-kadang ketawa walaupun perkara itu tak kelakar pun, ada juga yang menangis padahal cerita yang ditonton takde la sesedih mana pun. Tapi, itulah hakikat wanita hamil. Jadi, orang sekeliling, terutama suami haruslah menjadi lebih sensitif dan peka kepada emosi si isteri supaya mereka tidak terasa dengan […]

Dilema Untuk Tinggal Bersama Keluarga, Lagi-lagi Keluarga Mentua

Dilema Untuk Tinggal Bersama Keluarga, Lagi-lagi Keluarga Mentua

Tinggal bersama keluarga bukanlah menjadi pilihan pertama setiap pasangan yang berkahwin. Kita memang tak selesa bila tinggal bersama keluarga atas beberapa faktor. Memanglah banyak kebaikan tinggal sebumbung dengan keluarga, tetapi ada banyak juga perkara yang kalau boleh kita nak dielakkan. Syu dah merasa tinggal sebumbung dengan keluarga sendiri dan juga keluarga mentua semasa Syu belum […]

[Infografik] 15 Tugas Suami Yang Support Penyusuan Susu Ibu

[Infografik] 15 Tugas Suami Yang Support Penyusuan Susu Ibu

Menyusukan anak bukanlah perkara mudah. Ia sangat penat, sangat mengambil masa, dan juga memerlukan fokus yang tinggi dengan anak. Tetapi, penyusuan adalah sangat bernilai dan memang takkan ditukarkan dengan perkara lain. Puan Farah pun sanggup bertungkus lumus untuk mengumpul stok susu demi anak tersayang. Apa yang beliau lakukan di kala susu merudum dan stok berkurang? […]

Tips Hadkan Penggunaan Gadget Kepada Anak

Tips Hadkan Penggunaan Gadget Kepada Anak

Gadget seperti iPad dan tablet sudah menjadi perkara biasa di kalangan kanak-kanak sekarang. Rata-rata kanak-kanak berumur 2 tahun ke atas pandai menggunakannya. Ini kerana mereka memang sudah didedahkan dengan iPad sejak mereka kecil lagi. Kadang-kadang tengok, mereka ni lagi pandai guna iPad dari kita yang dah dewasa nie. Tapi, kena hati-hati ye ibu ayah, jangan […]

Tips Mendidik Anak Agar Mengikut Arahan Ibu Ayah

Tips Mendidik Anak Agar Mengikut Arahan Ibu Ayah

Anak-anak berumur antara 2-5 tahun kadang-kadang dilihat sebagai tidak mendengar kata sebab selalu nak menang dan selalu nak orang lain ikut kehendak mereka. Mereka ini bukanlah degil atau nakal, tetapi hanyalah mempelajari teknik berkomunikasi secara rundingan kedua belah pihak. Ibu ayah jangan terus label anak yang suka menjawab dan tak dengar kata ini sebagai degil, […]

Tips Elak Marah Apabila Anak Melakukan Kesalahan

Tips Elak Marah Apabila Anak Melakukan Kesalahan

Kemarahan adalah perkara paling mudah untuk dilakukan tetapi perkara yang paling akan dikesali oleh ibu ayah, terutamanya apabila melepaskan kemarahan terhadap anak tersayang. Ibu ayah perlu mencari jalan untuk mengelakkan diri dari melepaskan kemarahan kepada anak-anak syurga di rumah. Syu pernah suatu ketika dahulu, selalu marah Zuhayr dan Syifa’. Gaduh sikit kena marah, tumpah air […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.