Petua Tradisional Untuk Mengempiskan Perut Selepas Bersalin

Petua Tradisional Untuk Mengempiskan Perut Selepas Bersalin

Kempiskan Perut Selepas Bersalin Dengan 3 Petua Mudah Selepas bersalin, perut kita bukan mudah untuk kempis kembali kan? Kadang-kadang rasa malu pun ye juga sebab sebelum mengandung, perut flat macam model, tapi lepas bersalin, macam ada spare tyre yang tiba-tiba muncul. Apa yang boleh ibu-ibu buat untuk hilangkan spare tyre tu? Di sini Syu kongsikan 3 […]

Berpantang Dengan Vivix Mempercepatkan Penyembuhan Luka Pembedahan

Berpantang Dengan Vivix Mempercepatkan Penyembuhan Luka Pembedahan

Berpantang Dengan Vivix Memang Lain Rasanya Bagi ibu yang bersalin secara pembedahan, semasa tempoh berpantang inilah mereka memerlukan rehat yang mencukupi supaya luka pembedahan itu tidak dijangkiti kuman ataupun bernanah. Lagi menakutkan kalau bahagian kena bedah tu terbuka semula. Kena la jahit balik. Gerun kan? Nak bayangkan pun dah ngeri. Ibu-ibu wajib jaga bahagian luka […]

Tips Kurus Selepas Bersalin Hingga Boleh Muat Seluar Saiz S

Tips Kurus Selepas Bersalin Hingga Boleh Muat Seluar Saiz S

Seluar Sebelum Mengandung Dah Boleh Pakai Semula Mempunyai badan yang kurus dan slim adalah idaman semua orang, terutama wanita. Cumanya, ada sesetengah wanita senang gemuk tapi susah untuk turun berat badan walaupun telah banyak perkara dan banyak produk dicubanya. Itu yang menakutkan. Makin hari makin gemuk walaupun dah berdiet. Sama juga kepada ibu yang baru […]

Persediaan Untuk Menjaga Ibu Bersalin

Persediaan Untuk Menjaga Ibu Bersalin

Menjaga Ibu Bersalin Perlukan Persediaan Yang Rapi Mummy yang baru bersalin perlukan orang untuk menjaganya, terutama sekali semasa awal-awal baru bersalin kerana mummy baru bersalin tak kuat lagi badannya. Orang yang menjaganya tak semestinya ibu atau ibu mertua mummy sendiri, tapi suami ataupun sesiapa sahaja pun boleh jaga. Asalkan pandai untuk menguruskan bayi dan mummy […]

Makanan dan Minuman Untuk Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang

Makanan dan Minuman Untuk Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang

Elakkan Sembelit Semasa Berpantang Dengan Makanan Dan Minuman Ini! . Masa berpantang, perkara paling menakutkan semua ibu adalah nak buang air besar. Ye la kan, baru lepas kena jahit bahagian bawah tu, memang ngilu rasanya bila nak meneran. Tapi, bila tak membuang, sembelit la pula. Lagi teruk nak membuang masa tu. Bertambah takut la kita […]

Panduan Penjagaan Ibu Bersalin Secara Pembedahan (Cesarean)

Panduan Penjagaan Ibu Bersalin Secara Pembedahan (Cesarean)

Ibu-ibu mempunyai pilihan sama ada hendak melahirkan anak secara normal, ataupun secara pembedahan. Ikutlah kehendak masing-masing, tapi, pada Syu, biarlah bersalin normal sebab ia lebih mudah untuk dijaga dan sakitnya pun hanya sekejap jika dibandingkan dengan bersalin czer nie. Tapi, ada juga orang yang tidak mempunyai pilihan pada masa itu melainkan untuk dibedah. Apa-apa pun […]

Kepentingan Berpantang Lepas Bersalin Agar Sentiasa Bertenaga Walaupun Sudah Berumur

Kepentingan Berpantang Lepas Bersalin Agar Sentiasa Bertenaga Walaupun Sudah Berumur

Di masa sekarang zaman teknologi ini, ramai ibu-ibu muda dah tak mengambil berat sangat pasal berpantang lepas bersalin. Mungkin dek kerana berpantang itu proses yang rumit dan susah, ataupun memang keluarga tak menitikberatkan mengenai perkara ini. Tapi, kalau nak tahu, bila kita berpantang inilah yang akan membuatkan badan kita cergas di masa tua nanti. Kebanyakan […]

5 Langkah Sembuhkan Luka Jahitan Selepas Bersalin Agar Tak Terkoyak Semula

5 Langkah Sembuhkan Luka Jahitan Selepas Bersalin Agar Tak Terkoyak Semula

Semasa melahirkan anak, ibu mesti dinasihatkan agar tidak mengangkat punggung semasa meneran supaya tak bahagian pangkal rahim tu tak terkoyak kan? Tapi, masa meneran mestilah tak ingat apa yang berlaku. Yang kita ingat adalah sakitnya sahaja. Dan paling penting kita nak keluarkan baby je masa tu 🙂 Tapi, akibatnya, kemungkinan untuk terkoyak teruk tu kita […]

11 Amalan-amalan Semasa Berpantang Mengikut Petua Orang Tua

11 Amalan-amalan Semasa Berpantang Mengikut Petua Orang Tua

Masa berpantang adalah masa yang paling lama dalam hidup Syu sebab Syu memang tak boleh nak duduk diam. Tapi, masa berpantang ini banyak amalan-amalan mengikut petua orang tua yang Syu kena ikut. Kadang-kadang, rasa rimas dan tak logik pun ada juga. Tapi, kita kan orang muda, ikutlah cakap orang tua. Alhamdulillah, masa berpantang anak ketiga […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.