Persediaan Untuk Menjaga Ibu Bersalin

Persediaan Untuk Menjaga Ibu Bersalin

Menjaga Ibu Bersalin Perlukan Persediaan Yang Rapi Mummy yang baru bersalin perlukan orang untuk menjaganya, terutama sekali semasa awal-awal baru bersalin kerana mummy baru bersalin tak kuat lagi badannya. Orang yang menjaganya tak semestinya ibu atau ibu mertua mummy sendiri, tapi suami ataupun sesiapa sahaja pun boleh jaga. Asalkan pandai untuk menguruskan bayi dan mummy […]

6 Jenis Makanan Penyebab Bentan Semasa Berpantang. Elakkan!!!

6 Jenis Makanan Penyebab Bentan Semasa Berpantang. Elakkan!!!

Makanan-makanan yang boleh menyebabkan bentan semasa berpantang . Semasa berpantang, ramai mummy-mummy muda nie tak suka nak berpantang sangat. Katanya leceh la, rimas la, dah sihat la, macam-macam alasan kita semua bagi. Paling menakutkan, walaupun berpantang, tapi masih nak makan macam-macam makanan yang dilarang selama 44 hari berpantang tu. Mana la tak kena bentan. Bahaya […]

Bentan Semasa Berpantang Adalah Sangat Menakutkan, Boleh Bawa Maut OK!

Bentan Semasa Berpantang Adalah Sangat Menakutkan, Boleh Bawa Maut OK!

Elakkan Bentan Semasa Berpantang Syu tak pernah kena bentan teruk-teruk sampai tumpah darah dan masuk hospital. Tapi, kena bentan sikit-sikit tu adalah rasa. Yang rasa sikit-sikit tu pun Syu dah rasa takut, inikan pula orang lain yang sampai kena masuk hospital, dan ada juga orang yang mati sebab bentan nie tau. Sebab itulah, mummy-mummy sekarang […]

10 Resipi Berpantang Boleh Ibu Boleh Sediakan Sendiri

10 Resipi Berpantang Boleh Ibu Boleh Sediakan Sendiri

Resipi Sihat Semasa Berpantang Untuk Pulihkan Dalaman Wanita Bersalin . Makanan semasa berpantang adalah sangat penting untuk ibu kembali sihat, luaran dan dalaman sekali. Kalau salah makan nanti, badan kita yang akan sakit-sakit, rahim tak kecut sepenuhnya, urat-urat kembang dan sebagainya. Kita juga yang susah nanti kan? Syu sangat menitik-beratkan mengenai amalan berpantang, terutamanya makanan […]

Makanan dan Minuman Untuk Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang

Makanan dan Minuman Untuk Mengelakkan Sembelit Ketika Berpantang

Elakkan Sembelit Semasa Berpantang Dengan Makanan Dan Minuman Ini! . Masa berpantang, perkara paling menakutkan semua ibu adalah nak buang air besar. Ye la kan, baru lepas kena jahit bahagian bawah tu, memang ngilu rasanya bila nak meneran. Tapi, bila tak membuang, sembelit la pula. Lagi teruk nak membuang masa tu. Bertambah takut la kita […]

Panduan Penjagaan Ibu Bersalin Secara Pembedahan (Cesarean)

Panduan Penjagaan Ibu Bersalin Secara Pembedahan (Cesarean)

Ibu-ibu mempunyai pilihan sama ada hendak melahirkan anak secara normal, ataupun secara pembedahan. Ikutlah kehendak masing-masing, tapi, pada Syu, biarlah bersalin normal sebab ia lebih mudah untuk dijaga dan sakitnya pun hanya sekejap jika dibandingkan dengan bersalin czer nie. Tapi, ada juga orang yang tidak mempunyai pilihan pada masa itu melainkan untuk dibedah. Apa-apa pun […]

Kepentingan Berpantang Lepas Bersalin Agar Sentiasa Bertenaga Walaupun Sudah Berumur

Kepentingan Berpantang Lepas Bersalin Agar Sentiasa Bertenaga Walaupun Sudah Berumur

Di masa sekarang zaman teknologi ini, ramai ibu-ibu muda dah tak mengambil berat sangat pasal berpantang lepas bersalin. Mungkin dek kerana berpantang itu proses yang rumit dan susah, ataupun memang keluarga tak menitikberatkan mengenai perkara ini. Tapi, kalau nak tahu, bila kita berpantang inilah yang akan membuatkan badan kita cergas di masa tua nanti. Kebanyakan […]

5 Langkah Sembuhkan Luka Jahitan Selepas Bersalin Agar Tak Terkoyak Semula

5 Langkah Sembuhkan Luka Jahitan Selepas Bersalin Agar Tak Terkoyak Semula

Semasa melahirkan anak, ibu mesti dinasihatkan agar tidak mengangkat punggung semasa meneran supaya tak bahagian pangkal rahim tu tak terkoyak kan? Tapi, masa meneran mestilah tak ingat apa yang berlaku. Yang kita ingat adalah sakitnya sahaja. Dan paling penting kita nak keluarkan baby je masa tu 🙂 Tapi, akibatnya, kemungkinan untuk terkoyak teruk tu kita […]

Hilangkan Penat Dan Letih Walaupun Baru 3 Hari Bersalin

Hilangkan Penat Dan Letih Walaupun Baru 3 Hari Bersalin

Tahniah atas kelahiran permata ibu ayah! Memang rasa sangat-sangat lega dan bersyukur apabila telah selamat melahirkan anak, tak kiralah secara normal ataupun pembedahan. Mana taknya, penat mengandung dan membawa anak dalam perut selama 9 bulan. Mestilah gembira melihat anak kita sihat dan cukup sifatnya. Setiap anak mesti lain kan cara kita berpantang. Dulu masa anak […]

Atasi Masalah Sembelit Semasa Berpantang

Atasi Masalah Sembelit Semasa Berpantang

Semasa ibu-ibu baru lepas bersalin, kebiasaannya kita akan dilarang minum air yang banyak semasa berpantang. Maklumlah, orang tua-tua kata nanti badan kita kembang air sebab banyak bahagian badan kita yang longgar-longgar lagi. Tapi, bila tak minum banyak air, mulalah sembelit dan susah nak buang air besar. Masa Syu berpantang Lepas bersalinkan Zuhayr dan Syifa’, memang […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.