Cara-cara Mengurangkan Sembelit Anak Agar Tidak Perlu Masuk Ubat Punggung

Cara-cara Mengurangkan Sembelit Anak Agar Tidak Perlu Masuk Ubat Punggung

Sembelit Amat Sakit Hingga Kena Masuk Ubat di Punggung

Sembelit kerap berlaku apabila anak kita kurang minum air masak setiap hari. Anak-anak kita makan macam-macam – makan nasi, tapi masih makan jajan-jajan yang tidak berkhasiat. Apabila kurang minum air, makanan-makanan itu semua tidak dapat dihadam dengan betul, maka najis menjadi keras. Berpeluh-peluh nak meneran masa buang air besar, tapi tak dapat juga keluar. Lama-lama, boleh berdarah tau kalau najis keras sangat.

Kesian tengok anak kalau meneran kuat sangat. Ada yang sampai trauma nak buang air besar sebab takut sakit tu. Sampaikan ada seorang ayah ini sanggup seluk tangan semata-mata nak keluarkan najis anaknya. Dengarlah rintihan emak ini mengenai anaknya yang mengalami sembelit teruk.

.

.

Faktor-faktor sembelit

Ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan sembelit di kalangan anak-anak kecil. antaranya ialah:

1. Kurang minum air masak – anak bila dah leka main dan banyak minum susu memang akan kurang minum air masak.

2. Makan makanan tinggi gula dan lemak – jajan-jajan yang anak makan biasanya memang tinggi lemak dan kandungan gula.

3. Kurang makan makanan yang tinggi serat, seperti buah dan sayur – susah sangat nak bagi anak-anak makan buah dan sayur. Dah hancur-hancurkan pun mereka masih boleh rasa lagi sayur tu.

4. Kurang bersenam dan bergerak, contohnya: selepas kemalangan

5. Kesan sampingan ubat, seperti iron tablet.

6. Ibu mengandung pun boleh kena sembelit – janin yang membesar menekan bahagian sistem penghadaman.

Kita perlu atasi segera masalah sembelit anak, kalau tak nanti kesian anak kita takut nak makan semata-mata tak nak buang air besar. Kalau tak makan, badan mesti susut. Lama-kelamaan, anak kita boleh jatuh sakit tau!

.

sembelit

.

Jadi, apa yang perlu kita buat untuk atasi masalah sembelit anak nie?

1. Ibu ayah kena pastikan anak-anak minum air masak banyak-banyak. Sediakan botol air yang mudah diminum dan letak di tempat yang mereka selalu main.

Syu akan biasanya akan letak sebotol di ruang tamu, sebotol di dalam bilik, dan sebotol di dapur. Botol yang Syu sediakan pun yang ada straw supaya senang anak nak minum. Sambil main pun boleh minum.

2. Bagi anak makan buah-buahan. Kalau anak tak suka makan buah, kita boleh ajar perlahan-lahan.

Syu akan potong buah kecil-kecil supaya mudah masuk mulut. Sediakan buah potong dalam bekal ke sekolah, ataupun bagi mereka makan semasa minum petang. 

Tapi, yang paling penting, ibu ayah pun mesti suka makan buah juga. Anak akan mengikut contoh yang ibu ayah tunjukkan..betul tak?

Meal-SHake

3. Untuk melembutkan najis anak, bolehlah bagi mealshakes. Kandungan vitamin dan mineral yang tinggi membantu sistem penghadaman anak kita bagi membolehkan mereka ke tandas dengan mudah. 

Yang bestnya, mealshakes boleh naikkan selera anak kita tau. Lepas fobia tak nak makan tu sebab tak nak buang air besar, in sya Allah mereka tidak akan mempunyai masalah nak makan lagi. 

.

Ada ramai mak-mak yang gembira sekarang selepas anak mereka pulih dari sembelit dengan asbab mealshakes. Cuba baca!

.

testimoni-mealshake-sembelit-1

                                                                  testimoni 1

.

testimoni-mealshake-sembelit-2

                                                                                                        Testimoni 2

.

testimoni-mealshake-sembelit-3

                                                            Testimoni 3

Alhamdulillah, dengan mealshakes, ramai sudah anak-anak kecil yang dah tak sembelit.

  • Tiada lagi menangis nak buang air besar.
  • tiada lagi najis berdarah.
  • Tiada lagi takut nak ke tandas.
  • Tiada lagi takut nak makan.

Sekarang yang ada cumalah anak yang gembira dengan selera makan yang tinggi. Alhamdulillah.

.

Kalau ibu-ibu mempunyai anak yang sembelit teruk sampai tak buang air besar berhari-hari, ikhtiarlah dengan mealshakes pula. Mana tahu ini akan jadi ikhtiar terakhir ibu-ibu kan? Janganlah sampai anak kena masuk ubat punggung dan terlantar di hospital baru nak cari mealshakes. Kesian anak kita tu.

Hubungi Syu untuk dapatkannya.

.

Your Shaklee Health Consultant,

Syu Amir

Shaklee ID | 1139539

Whatssap | 019-2198621

Pengedar Shaklee Skudai, JB

Pengeposan ke seluruh Malaysia melalui kurier berdaftar

 

 

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.