Resipi Puree Bayi Sebagai Makanan Pertama Yang Berkhasiat

Resipi Puree Bayi Sebagai Makanan Pertama Yang Berkhasiat

Bayi hanya boleh mula makan makanan pejal selepas mereka berumur 6 bulan. Tapi, bukanlah terus bagi anak kita makan bubur or nasi. Terkejut perut anak kita nanti. Risau sembelit kalau kita tersalah bagi makan. Sebagai permulaan, biarlah makanan bayi kita cair-cair je dan mudah dihadam. Salah satu makanan permulaan yang kita boleh beri pada anak […]

‘Terpaksa’ Berhenti Merokok Kerana Sesudu Kecil ‘Tonik Ajaib’

‘Terpaksa’ Berhenti Merokok Kerana Sesudu Kecil ‘Tonik Ajaib’

Ramai di kalangan kita yang merokok, dan ramai juga di kalangan orang tersayang kita pun merokok. Rokok adalah bahaya dan boleh memendekkan jangka hayat si perokok. Bukan hanya bahaya pada perokok tu sendiri, tapi orang sekeliling yang menghidu asap rokok tu lagi bahaya dan lagi tinggi risiko untuk mendapat penyakit berbahaya, seperti kanser paru-paru. Jadi, […]

Air Perahan Lemon Untuk Turunkan Suhu Anak Demam

Air Perahan Lemon Untuk Turunkan Suhu Anak Demam

Cuaca sekarang sangat panas jika dibandingkan dengan dahulu. Dah lama tak hujan sehingga anak pun selalu jatuh sakit terutama sekali demam. Ibu mesti risaukan kalau anak demam? Tapi, kalau nak bagi makan ubat, tak baik pula untuk organ dalaman anak kita yang belum matang itu. Jadi, eloklah kita cari cara tradisional untuk merawat demam anak […]

Promosi Terhebat Julai Menyambut Lebaran Ini!!!

Promosi Terhebat Julai Menyambut Lebaran Ini!!!

Tak sangka Basyiirah dah nak masuk setahun dalam beberapa hari lagi. Bulan yang membawa banyak kerahmatan dalam hidup Syu sekeluarga. Moga Basyiirah sentiasa dirahmati Allah ye sayang. Bulan ini juga Shaklee sekali lagi dengan baik hatinya membuat promosi terhebat untuk kekal sihat bertenaga demi menyambut lebaran dengan penuh bermakna. Alhamdulillah 🙂 Antara yang terhebat promosi […]

Posisi Tidur Ibu Hamil Yang Boleh Menyebabkan Bayi Mati Dalam Kandungan

Posisi Tidur Ibu Hamil Yang Boleh Menyebabkan Bayi Mati Dalam Kandungan

Ibu-ibu hamil perlu banyak rehat dan tidur untuk mengembalikan tenaga. Kita hilang banyak tenaga disebabkan oleh perubahan-perubahan dalam badan kita untuk memberi ruang kepada janin kita membesar. Jadi, tidak hairanlah jika ibu-ibu hamil banyak tidur ataupun baring merehatkan diri. Tapi, dengan posisi baring yang betul selesa la. Jangan tak tahu, posisi baring yang salah bukan […]

Cara Membuang Kahak Bayi Tanpa Ubat Doktor

Cara Membuang Kahak Bayi Tanpa Ubat Doktor

Bayi di bawah 1 tahun terutamanya tidak digalakkan untuk mengambil sebarang ubat untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, seperti demam, selesema dan batuk. Ia adalah bahaya untuk bayi kerana organ dalaman mereka masih belum cukup kuat dan matang untuk memproses ‘dadah’ yang diberikan itu. Ubat itu akan membuatkan bayi kita ‘drowsy’ dan ia sangat tidak bagus untuk […]

Resipi Lasagna Roti Yang Super Sedap

Resipi Lasagna Roti Yang Super Sedap

Syu memang suka makan makanan Barat, tapi Syu lebih suka improvise resipi Barat supaya ia akan sesuai dengan tekak Syu. Syu suka kalau makanan Barat itu ada rasa macam makanan Malaysia juga. Tu yang best. Salah satu resipi yang Syu pernah improvise adalah Lasagna. Kali ini, Syu buat lasagna menggunakan roti, bukannya lasagna pasta yang […]

Anak Suka Hisap Jari Dan Puting Botol Susu Penyebab Gigi Jongang?

Anak Suka Hisap Jari Dan Puting Botol Susu Penyebab Gigi Jongang?

Gigi jongang adalah masalah gigi yang tidak rapat melebihi 4 mm yang diakibatkan oleh beberapa faktor, terutamanya apabila anak suka menghisap jari dan juga menghisap puting botol susu. Apabila anak kita suka sangat hisap jari dan puting botol susu dalam jangka masa yang lama, itu yang boleh menyebabkan gigi jongang dan tak cantik. Gigi anak […]

[Infografik] 9 Tips Kekalkan Penghasilan Susu Ibu Walaupun Berpuasa

[Infografik] 9 Tips Kekalkan Penghasilan Susu Ibu Walaupun Berpuasa

Salam Ramadhan kepada semua. Hari ini dah masuk hari ke-2 kita berpuasa. Macam mana ibu-ibu menyusu bertahan untuk berpuasa sambil mengepam dan menyusukan anak? Penat dan lapar tak? Cuba tengok video di bawah, Pn, Haridah temui apa yang beliau perlukan untuk kekal bertenaga sepanjang berpuasa. . . Syu pun masih menyusukan Basyiirah. Syu akan pastikan […]

Kisar Beras Awal-awal Supaya Dapat Masak Bubur Bayi Dengan Pantas

Kisar Beras Awal-awal Supaya Dapat Masak Bubur Bayi Dengan Pantas

Masak bubur memerlukan masa yang lama untuk tunggu beras lembut. Kalau kita campur ayam atau daging, makin bertambah lama la nak tunggu bubur betul-betul masak kan? Tapi, bila kita dah kisar beras awal-awal dan simpan sebagai stok, rupa-rupanya sekejap je masak bubur anak tersayang. Kalau nak buat stok beras kisar, kenalah basuh beras dulu sebelum […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.