Apa Yang Perlu Dilakukan Ketika Keracunan Makanan?

Apa Yang Perlu Dilakukan Ketika Keracunan Makanan?

Keracunan Makanan Amat Menyeksakan Hingga Boleh Lembik Badan

Keracunan makanan amatlah perit kerana kita akan muntah-muntah dan cirit-birit selama beberapa hari hinggalah rasa dah takde apa yang nak dikeluarkan lagi. Masa nie, kita akan rasa sangatlah lembik badan kerana tak dapat nak makan apa-apa pun. Makan je, mesti muntah semula. Kalau tak muntah pun, mesti akan cirit-birit.

Ada satu masa dulu, seluruh keluarga Syu kena keracunan makanan kecuali mak. Kitorang tak tahu nak buat apa dah. Takde orang yang tahu puncanya. Kesian mak kena jaga kami semua yang tak sihat nie.

Faktor Keracunan Makanan

Keracunan makanan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Ia disebabkan beberapa faktor, seperti:

1. Makanan yang terdedah

Makanan yang tidak ditutup selalunya akan dihinggapi lalat, ataupun akan terdedah kepada habuk yang berterbangan yang kita sendiri tak nampak. Ini akan menyebabkan makanan itu kotor dan dikhuatiri mengandungi bakteria-bakteria yang boleh menyebabkan keracunan makanan.

Jadi, jika ada makanan yang berlebihan, pastikan kita tutup dengan tudung saji ataupun masukkan ke dalam peti ais.

2. Makanan Hampir Basi

Kita selalu tak perasan yang makanan hampir basi sebab kita rasa sedap je lagi. Bau pun takde yang pelik. Kita pun makan la. Lagi satu, susu segar dalam peti ais. Kita buat milo ataupun makan dengan bijirin, kita tak sedar tekstur dan rasanya dah berubah.

3. Makanan Di Kedai

Apabila kita membeli makanan di kedai, kita tak tahu cara mereka masak, bahan yang digunakan elok lagi ke tidak, mereka basuh ke tidak bahan yang digunakan, dan macam-macam lagi. Ada kemungkinan makanan yang kita makan telah dicemari dan boleh menyebabkan keracunan.

.

Kita perlu berjaga-jaga dengan apa yang kita makan bagi mengelakkan keracunan makanan. Perit sangat nak menanggung bila kena macam tu. Muntah-muntah tak tentu masa, kadang-kadang sampai tak boleh nak tidur. Muntah tu pula macam nak terkeluar anak tekak. Selain itu, cirit-birit pun sampai sakit punggung. Terasa sangatlah terseksa nak menghadapi semua itu.

.

keracunan-makanan

.

Suplement untuk Pulihkan Keracunan Makanan

Bila kita keracunan makanan, kita tak dapat nak makan apa-apa pun. Makan je keluar balik, minum air masak pun kita muntah semula. Macam mana nak dapat tenaga?

1. ESP (Energy Soy Protein)

Masa keracunan makanan, badan kita hilang banyak vitamin dan mineral. Dengan minum ESP, badan kita akan dapat kembali semua vitamin-vitamin yang hilang itu.

Selain itu, dengan minum ESP, badan kita akan dapat juga tenaga walaupun sakit.

2. Performance Drink (PD)

PD adalah air berperisa oren yang sangat sedap. PD berfungsi untuk mengekalkan cecair dalam badan kita supaya kita kekal hydrated. 

Masa kita muntah-muntah dan cirit birit, kita memang akan kehilangan banyak air dalam badan. Dengan minum PD, kita takkan kehilangan air yang diperlukan badan kita. Boleh pitam tau kalau kekurangan air.

3. Peppermint Ginger

Peppermint Ginger membantu untuk menghilangkan rasa loya dan mual. In sya Allah kurang la rasa nak muntah itu.

Selain itu, ia juga membantu untuk membuang angin akibat perut yang kosong. Selesa je perut kita bila makan Peppermint Ginger ini.

.

Syu amat syorkan untuk ambil suplement ini semasa keracunan makanan. Ia dapat mengurangkan rasa penat badan dan loya akibat muntah-muntah tu. Jadi, eloklah simpan set ini untuk kecemasan kalau keracunan makanan. Kita bukan tau kan bila kita akan kena keracunan makanan tu. Baiklah berjaga-jaga sebelum kena!

Hubungi Syu untuk dapatkan set keracunan makanan ini. Moga sakit itu tidak teruk dengan adanya set ini.

.

Your Shaklee Health Consultant,

Syu Amir

Shaklee ID | 1139539

Whatssap | 019-2198621

Pengedar Shaklee Skudai, JB

Pengeposan ke seluruh Malaysia melalui kurier berdaftar

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.