5 Tips Kekal Bertenaga Bagi Yang Aktif Bersukan

5 Tips Kekal Bertenaga Bagi Yang Aktif Bersukan

Bersukan adalah penting untuk kesihatan kita seharian. Bukan setakat nak kurus je kena bersukan, tapi semua orang memang digalakkan untuk bersukan. Tak kira la main bola sepak ke, berjogging ke ataupun yang paling senang berjalanlah di sekeliling tasik di kawasan perumahan kita tu.

Bila kita dah suka bersukan, kita akan lakukan apa sahaja untuk kita teruskan bersukan. Walaupun kita injured, kita akan cari jalan juga untuk kembali bersukan. Betul tak? Samalah macam abang dalam video nie. Beliau sanggup buat apa sahaja demi kembali main sukan kegemarannya.

 

 

Kenapa bersukan itu penting?

Masa muda-muda dulu, Syu rajinlah bersukan. Syu suka main tenis. Tapi, bila dah ada anak nie, susah sikit la nak main tenis dah. Bila main tenis tu, memang terasa badan Syu sangatlah sihat dan bertenaga sentiasa. Bila otot-otot kita bergerak, salur-salur darah kita akan mengembang, jadi senanglah darah nak mengalir. 

Dengan bersukan juga, otak kita akan bertambah cerdas. Senang ilmu-ilmu nak meresap ke dalam otak. Selain itu, bila otak kita cerdas, kita mudah untuk berfikir dengan lebih kreatif sebab otak sel-sel neuron dalam otak kita berhubung dengan baik.

Bila otak kita cerdas, badan kita pun cergas. Badan kita akan rasa fresh dan fit. Mungkin awal-awal mula bersukan kita akan rasa sakit-sakit badan sebab otot-otot kita tak biasa bergerak pantas. Tapi, lama-lama nanti, kita akan terbiasa dengan pergerakan itu dan badan kita takkan rasa sakit-sakit lagi.

 

Biasanya bila orang bersukan, badan mulalah rasa letih tak bermaya. Penat tau bersukan nie. Sebab tu la ramai orang berhenti bersukan. Mereka tak larat nak gerakkan badan mereka lepas bermain. Contohnya, kaki lenguh susah nak berjalan, tangan sakit susah nak pikul barang-barang dan sebagainya. Tapi, kalau kita tak bersukan, badan kita lagilah tak sihat. Nak ke?

 

vitalea

 

Jadi macam mana nak kekal bertenaga bila kita bersukan? 

 

1. Orang yang suka bersukan mestilah mengambil air yang cukup. Kalau air tak cukup, nanti badan kita tak cukup oksigen yang boleh mengebabkan kita rasa penat sangat. Kita mesti minum sekurang-kurangnya 3 liter air sehari untuk memastikan badan kita sentiasa segar. Barulah gembira nak bersukan hari-hari.

 

piramid-makanan2

 

2. Selain dari minum air yang banyak, kita juga mestilah makan makanan yang seimbang. Mesti cukup bahagian karbohidrat, protein, lemak, dan zat besi. Selain itu, kita mestilah rajin-rajin makan buah-buahan dan sayur-sayuran untuk memastikan badan kita mendapat serat dan juga vitamin yang cukup. Ini kerana makanan yang seimbang membantu memberikan tenaga yang berpanjangan untuk badan kita supaya kita boleh bersukan hari-hari.

 

3. Tidur juga penting untuk badan kita. Kita memerlukan tidur sekurang-kurangnya 6 -8 jam sehari untuk memastikan badan kita mendapat rehat yang mencukupi. Kalau tidur cukup, badan kita pun segar je esok hari. Jangan terlebih tidur sudahlah. Nanti lagi penat badan kita tu.

 

4. Ada di antara orang yang suka bersukan nie tak melakukan aktiviti regangan terlebih dahulu. Aktiviti regangan adalah penting untuk memastikan otot-otot badan kita bersedia untuk memulakan aktiviti sukan. Takdelah nanti otot kita terkejut tiba-tiba terus berlari. Tapi kena ingat, aktiviti regangan nie mesti dilakukan pada awal nak bersukan dan juga apabila tamat bersukan supaya badan kita cool down semula.

 

5. Yang paling penting, kita mesti mengambil suplement yang betul untuk memberi tenaga kepada kita. Macam atlet negara kita, Watson Nyambek dulu pun mengambil suplement Shaklee untuk membantu beliau dalam bersukan. Beliau kata, suplement Shaklee adalah yang terbaik.

 

set sport

 

 

 

set sport 2

 

 

Ada beberapa suplement yang bagus untuk membantu kita kekal bertenaga dan sentiasa cergas sepanjang hari. Antaranya:

a. Performance Drink (PD)

PD memang sangat membantu untuk mengekalkan cecair dalam badan kita supaya kita tak dehydrated. PD nie fungsinya lebih kurang sama macam 100 plus, tapi lebih baik dari tu sebab ia mengekalkan paras gula dalam darah kita untuk memberikan tenaga yang lebih lama.

Selain itu, PD juga membuatkan kita lambat rasa haus dan dahaga. Jadi, bolehlah kita bersukan dengan gembira.

 

b. ESP 

ESP adalah sumber protien yang mempunyai G.I yang rendah. Ia membantu kita dalam memberikan tenaga untuk melakukan aktiviti sukan yang kita suka. Kalau ada tenaga, takde la terkandas di tengah-tengah permainan kan?

 

c. B-Complex

B-Complex adalah penting untuk atlet. Selain dari mengelakkan stress, B-Complex Shaklee mengandungi vitamin B1 untuk melancarkan peradaran darah dan juga mengandungi B12 yang membantu menukarkan protein, karbohidrat dan lemak kepada tenaga.

 

d. Vitalea

Vitalea adalah mutivitamin terbaik yang membantu melengkapkan keperluan zat dan mineral yang diperlukan badan kita. Kita perlukan multivitamin untuk bersukan supaya badan kita cukup kuat untuk menghalang segala radikal bebas yang boleh menyebabkan badan kita tak sihat.

 

e. Ostematrix

Ostematrix adalah pil kalsium yang sangat penting untuk kekuatan tulang kita semasa bersukan. Bila kita bersukan, kita memang ada kemungkinan untuk tercedera seperti tangan patah. Jadi, tugas ostematrtix adalah untuk  melindungi tulang kita dan menjadikannya lebih kuat.

Selain itu, lepas bersukan badan mesti sengal-sengal kan dan menyebabkan kita susah tidur kan? Ostematrix membantu untuk memulihkan sengal-sengal badan kita tu dan membantu kita untuk tidur dengan lena di  malam hari.

 

f. Vitamin C

Vitamin C juga diperlukan oleh orang yang suka sukan. Bukan nak kulit cantik je kena makan Vitamin C. Vitamin C berfungsi untuk meningkatkan sistem imun tubuh untuk melindungi kita dari segala penyakit, seperti demam, batuk, selesema, dan sebagainya. Bila kita sihat, barulah boleh bersukan dengan tenang.

 

Inilah suplement-suplement yang sangat membantu dalam mengekalkan badan yang aktif dan cergas walaupun kita bersukan. Bersukan sahaja tidak cukup, kita perlukan suplement yang boleh membantu kita dalam mengekalkan tenaga sepanjang kita bersukan.

 

Berminat untuk membeli?

Hubungi Syu hari ini!

Special treatment untuk pelanggan-pelanggan Syu sahaja.

 

 

Love,

Syu Amir

Shaklee ID: 1139539

0192198621

 

 

 

 

About syuhada amir

Pengedar sah Shaklee yang komited dalam bisnes ini. Boleh COD bagi kawasan Johor Bahru, Skudai, Bandar Seri Alam, Pasir Gudang, dan pengeposan ke seluruh Malaysia amnya. Whatssap Syu 0192198621 untuk sebarang pertanyaan/pembelian/konsultasi percuma*.

Comments

  1. Zarith waktu sekolah dulu paling tak suka mata pelajaran PJ hehehe..kalau boleh nak duduk dalam kelas je baca buku tapi sebenarnya bila dah tua-tua ni baru sedar yang senaman tu penting. Rasa rugi pulak tak amalkan dari dulu
    Ibu Zarith recently posted…Merawat Denggi Secara SemulajadiMy Profile

Leave a Reply to UmmuZuhayr Cancel reply

*

CommentLuv badge

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.