Archives for June 2015

Posisi Tidur Ibu Hamil Yang Boleh Menyebabkan Bayi Mati Dalam Kandungan

Posisi Tidur Ibu Hamil Yang Boleh Menyebabkan Bayi Mati Dalam Kandungan

Ibu-ibu hamil perlu banyak rehat dan tidur untuk mengembalikan tenaga. Kita hilang banyak tenaga disebabkan oleh perubahan-perubahan dalam badan kita untuk memberi ruang kepada janin kita membesar. Jadi, tidak hairanlah jika ibu-ibu hamil banyak tidur ataupun baring merehatkan diri. Tapi, dengan posisi baring yang betul selesa la. Jangan tak tahu, posisi baring yang salah bukan […]

Cara Membuang Kahak Bayi Tanpa Ubat Doktor

Cara Membuang Kahak Bayi Tanpa Ubat Doktor

Bayi di bawah 1 tahun terutamanya tidak digalakkan untuk mengambil sebarang ubat untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, seperti demam, selesema dan batuk. Ia adalah bahaya untuk bayi kerana organ dalaman mereka masih belum cukup kuat dan matang untuk memproses ‘dadah’ yang diberikan itu. Ubat itu akan membuatkan bayi kita ‘drowsy’ dan ia sangat tidak bagus untuk […]

Resipi Lasagna Roti Yang Super Sedap

Resipi Lasagna Roti Yang Super Sedap

Syu memang suka makan makanan Barat, tapi Syu lebih suka improvise resipi Barat supaya ia akan sesuai dengan tekak Syu. Syu suka kalau makanan Barat itu ada rasa macam makanan Malaysia juga. Tu yang best. Salah satu resipi yang Syu pernah improvise adalah Lasagna. Kali ini, Syu buat lasagna menggunakan roti, bukannya lasagna pasta yang […]

Anak Suka Hisap Jari Dan Puting Botol Susu Penyebab Gigi Jongang?

Anak Suka Hisap Jari Dan Puting Botol Susu Penyebab Gigi Jongang?

Gigi jongang adalah masalah gigi yang tidak rapat melebihi 4 mm yang diakibatkan oleh beberapa faktor, terutamanya apabila anak suka menghisap jari dan juga menghisap puting botol susu. Apabila anak kita suka sangat hisap jari dan puting botol susu dalam jangka masa yang lama, itu yang boleh menyebabkan gigi jongang dan tak cantik. Gigi anak […]

[Infografik] 9 Tips Kekalkan Penghasilan Susu Ibu Walaupun Berpuasa

[Infografik] 9 Tips Kekalkan Penghasilan Susu Ibu Walaupun Berpuasa

Salam Ramadhan kepada semua. Hari ini dah masuk hari ke-2 kita berpuasa. Macam mana ibu-ibu menyusu bertahan untuk berpuasa sambil mengepam dan menyusukan anak? Penat dan lapar tak? Cuba tengok video di bawah, Pn, Haridah temui apa yang beliau perlukan untuk kekal bertenaga sepanjang berpuasa. . . Syu pun masih menyusukan Basyiirah. Syu akan pastikan […]

Kisar Beras Awal-awal Supaya Dapat Masak Bubur Bayi Dengan Pantas

Kisar Beras Awal-awal Supaya Dapat Masak Bubur Bayi Dengan Pantas

Masak bubur memerlukan masa yang lama untuk tunggu beras lembut. Kalau kita campur ayam atau daging, makin bertambah lama la nak tunggu bubur betul-betul masak kan? Tapi, bila kita dah kisar beras awal-awal dan simpan sebagai stok, rupa-rupanya sekejap je masak bubur anak tersayang. Kalau nak buat stok beras kisar, kenalah basuh beras dulu sebelum […]

Cara Pantas Masak Bubur Bayi Setiap Pagi, Sesuai Untuk Ibu Bekerja

Cara Pantas Masak Bubur Bayi Setiap Pagi, Sesuai Untuk Ibu Bekerja

Ibu-ibu yang mempunyai anak 6 bulan ke atas mesti sudah mula masak bubur untuk mereka kan? Ada yang masak hari-hari, ada juga yang masak banyak-banyak dan bekukan menjadi stok. Bila buat stok nie lama la sikit tahan dan tak perlu nak masak hari-hari kan. Jimat masa 🙂 Tapi, Syu suka masak bubur anak hari-hari. Ini […]

8 Masalah Yang Merisaukan Ibu Semasa Menyusu Serta Penyelesaiannya

8 Masalah Yang Merisaukan Ibu Semasa Menyusu Serta Penyelesaiannya

Sekarang ini dah hampir setahun Syu susukan Basyiirah. Dah nak capai ‘degree’ dalam penyusuan. Moga berjaya sehingga ke tahap ‘PhD’ , iaitu sehingga Basyiirah berumur 2 tahun. Tapi kan, masa awal-awal Syu menyusukan anak, memang ada beberapa masalah yang agak merisaukan. Maklumlah, masa baru-baru menyusu memang banyak benda Syu tak tahu lagi. Semasa di fasa […]

Percutian 5 Bintang Percuma Yang Menjadi Impian Semua

Percutian 5 Bintang Percuma Yang Menjadi Impian Semua

Pada 5-7 Jun 2015 telah diadakan National Conference (NC) Shaklee bagi memberi penghargaan kepada semua pengedar Shaklee yang telah berusaha keras sepanjang tahun untuk perniagaan Shaklee mereka sendiri. Syu dah daftar sebagai ahli Shaklee sejak setahun yang lepas dan memang dah menanam impian untuk menghadiri NC ini. Kena berusaha keras lagi nie supaya dapat kumpul […]

10 Tips Memikat Hati Keluarga Mentua Supaya Kita Teruja Untuk Pulang

10 Tips Memikat Hati Keluarga Mentua Supaya Kita Teruja Untuk Pulang

Apabila kita sudah berkahwin, perkara pertama yang kita risaukan adalah macam mana nak biasakan diri dengan keluarga mentua. Takut kalau-kalau mereka tak terima kita, takut kalau-kalau mereka dah ada calon lain untuk pasangan kita. Mana tahu kan? Jadi, persoalannya adalah, macam mana nak tawan hati keluarga mentua supaya kita akan selesa di samping mereka, supaya […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.