Archives for May 2015

10 Ayat Jangan Disebut Suami Kepada Isteri Hamil

10 Ayat Jangan Disebut Suami Kepada Isteri Hamil

Isteri hamil mempunyai emosi yang tidak stabil semasa mengandung. Kadang-kadang ketawa walaupun perkara itu tak kelakar pun, ada juga yang menangis padahal cerita yang ditonton takde la sesedih mana pun. Tapi, itulah hakikat wanita hamil. Jadi, orang sekeliling, terutama suami haruslah menjadi lebih sensitif dan peka kepada emosi si isteri supaya mereka tidak terasa dengan […]

Sentiasa Bertenaga Walaupun Hamil Dengan Set Mengandung Terbaik Dunia

Sentiasa Bertenaga Walaupun Hamil Dengan Set Mengandung Terbaik Dunia

Hilangkan letih lesu walaupun mengandung Tahniah kepada ibu-ibu yang hamil. Syu tumpang gembira 🙂 Awal-awal hamil nie, ada rasa kelainan tak pada badan kita? Kalau ibu-ibu nak tahu, bila kita hamil nie, ada banyak perubahan pada fizikal badan dan juga hormon kita. Kita perlu adapt dengan macam-macam perubahan supaya kita takde la melepek sepanjang hari masa […]

5 Langkah Sembuhkan Luka Jahitan Selepas Bersalin Agar Tak Terkoyak Semula

5 Langkah Sembuhkan Luka Jahitan Selepas Bersalin Agar Tak Terkoyak Semula

Semasa melahirkan anak, ibu mesti dinasihatkan agar tidak mengangkat punggung semasa meneran supaya tak bahagian pangkal rahim tu tak terkoyak kan? Tapi, masa meneran mestilah tak ingat apa yang berlaku. Yang kita ingat adalah sakitnya sahaja. Dan paling penting kita nak keluarkan baby je masa tu 🙂 Tapi, akibatnya, kemungkinan untuk terkoyak teruk tu kita […]

7 Makanan Yang Wajib Dielakkan Ibu Menyusu Supaya Anak Tak Meragam

7 Makanan Yang Wajib Dielakkan Ibu Menyusu Supaya Anak Tak Meragam

Menyusukan anak merupakan perkara paling menggembirakan ibu-ibu kerana ia dapat menguatkan hubungan antara ibu dan anak. Best kan ada masa yang eksklusif dengan anak kita yang hanya kita boleh dapat, kaum ayah tak dapat masa seperti ini. Selain itu, menyusukan anak nie boleh menjamin pertumbuhan sihat baby kita. Sebab itulah semasa tempoh penyusuan, ibu-ibu kena […]

Cara Atasi Bengkak Susu Yang Amat Menyakitkan Hingga Sakit-sakit Badan

Cara Atasi Bengkak Susu Yang Amat Menyakitkan Hingga Sakit-sakit Badan

Bengkak susu memang menyakitkan, boleh jadi demam dan sakit-sakit badan kalau teruk sangat. Bengkak susu nie terjadi apabila susu dah terlalu penuh tetapi anak kita tidak minum ataupun kita tidak mengepamnya keluar. Lama kelamaan, salur susu itu menjadi tersumbat. Masa dah tersumbat nie kalau anak minum pun dah susah sebab payudara kita dah mengeras, anak […]

Senaman Ringan Semasa Hamil Untuk Elak Sakit-sakit Badan

Senaman Ringan Semasa Hamil Untuk Elak Sakit-sakit Badan

Masa kita mengandung ini, mesti ada masa-masa yang kita akan rasa sakit-sakit badan seperti sakit belakang, sakit kaki, rasa mengah-mengah akibat susah bernafas, dan sebagainya. Mesti tak selesa kan kalau kita rasa sakit-sakit macam nie? Jadi, untuk kurangkan sakit-sakit masa mengandung nie, kita bolehlah amalkan senaman-senaman ringan yang boleh membantu kita kekal bertenaga walaupun hamil. […]

Macam Mana Nak Melatih Anak 5 Tahun Untuk Puasa

Macam Mana Nak Melatih Anak 5 Tahun Untuk Puasa

Anak kecil yang berumur 6 tahun ke bawah masih kecil untuk dipaksa berpuasa. Ada di antara mereka yang masih belum bersedia untuk berlapar dan menahan dahaga. Kita sebagai ibu ayah kenalah pastikan yang anak kita betul-betul bersedia untuk berpuasa sebelum melatih mereka untuk puasa. Ahmad pun baru berumur 5 tahun sekarang nie. Memang tak wajib […]

YES Untuk Tambah Pendapatan Sementara Menganggur

YES Untuk Tambah Pendapatan Sementara Menganggur

Mengikut statistik di Malaysia, sebanyak 56% daripada penganggur adalah graduan universiti yang bijak pandai. Bayangkanlah, orang yang bijak dan mempunyai potensi hebat dalam dunia pekerjaan duduk di rumah mencari kerja yang sesuai tapi tak dapat-dapat. Adakah anda salah seorang dari penganggur di Malaysia yang ingin mendapatkan duit sementara tunggu dapat kerja yang diidamkan? Syu ada […]

Shaklee Bagi Kesan Pada Hidup Saya? Betul ke?

Shaklee Bagi Kesan Pada Hidup Saya? Betul ke?

Shaklee dah bertapak di Malaysia dah lama dah, dan Syu sendiri telah mengamalkan Shaklee sejak 3 tahun yang lepas. Memang tak lama pun jika dibandingkan dengan orang lain yang dah bertahun-tahun kenal Shaklee. Tapi, walaupun baru kenal, Shaklee memang telah banyak memberi kesan yang memberangsangkan pada hidup Syu, dan Syu percaya telah mengubah hidup ramai […]

Dilema Untuk Tinggal Bersama Keluarga, Lagi-lagi Keluarga Mentua

Dilema Untuk Tinggal Bersama Keluarga, Lagi-lagi Keluarga Mentua

Tinggal bersama keluarga bukanlah menjadi pilihan pertama setiap pasangan yang berkahwin. Kita memang tak selesa bila tinggal bersama keluarga atas beberapa faktor. Memanglah banyak kebaikan tinggal sebumbung dengan keluarga, tetapi ada banyak juga perkara yang kalau boleh kita nak dielakkan. Syu dah merasa tinggal sebumbung dengan keluarga sendiri dan juga keluarga mentua semasa Syu belum […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.