Archives for March 2015

Tips Mendidik Anak Agar Mengikut Arahan Ibu Ayah

Tips Mendidik Anak Agar Mengikut Arahan Ibu Ayah

Anak-anak berumur antara 2-5 tahun kadang-kadang dilihat sebagai tidak mendengar kata sebab selalu nak menang dan selalu nak orang lain ikut kehendak mereka. Mereka ini bukanlah degil atau nakal, tetapi hanyalah mempelajari teknik berkomunikasi secara rundingan kedua belah pihak. Ibu ayah jangan terus label anak yang suka menjawab dan tak dengar kata ini sebagai degil, […]

Usus Kotor Penyebab Utama Vitamin Tidak Dapat Diserap Dengan Baik

Usus Kotor Penyebab Utama Vitamin Tidak Dapat Diserap Dengan Baik

Usus dalam badan kita terdiri daripada usus besar dan juga usus kecil. Kedua-dua usus kita mempunyai peranan yang sangat penting dalam memproses makanan yang kita makan hari-hari. Tugas usus kita adalah untuk menyerap vitamin dan mineral sebelum ditukar kepada najis untuk dibuang melalui sistemm perkumuhan. Tapi, ramai yang tidak tahu bahawa usus perlu dijaga dengan […]

Tips Elak Marah Apabila Anak Melakukan Kesalahan

Tips Elak Marah Apabila Anak Melakukan Kesalahan

Kemarahan adalah perkara paling mudah untuk dilakukan tetapi perkara yang paling akan dikesali oleh ibu ayah, terutamanya apabila melepaskan kemarahan terhadap anak tersayang. Ibu ayah perlu mencari jalan untuk mengelakkan diri dari melepaskan kemarahan kepada anak-anak syurga di rumah. Syu pernah suatu ketika dahulu, selalu marah Zuhayr dan Syifa’. Gaduh sikit kena marah, tumpah air […]

Resipi Bubur Sumsum Yang Sedap dan Mudah

Resipi Bubur Sumsum Yang Sedap dan Mudah

  Beberapa hari sebelum Syu cuti sekolah, Syu cakap pada mak untuk membuat bubur sumsum untuk Syu. Syu nak buat sendiri untuk makan berdua macam malas je. Membazir pun ye juga sebab bubur sumsum biasanya akan buat sekali banyak. Mak Syu pun melayanlah untuk buatkan. Lagipun, bahan-bahan semuanya ada di rumah mak. Lagilah mudah nak […]

Tips-tips Mengepam Semasa Outstation

Tips-tips Mengepam Semasa Outstation

Ibu berkerjaya bukanlah sesuatu yang mudah. Nak jaga anak, nak uruskan rumah, nak masak untuk keluarga lagi. Memang banyak tanggungjawab dan cabaran bagi ibu yang bekerja. Tambah pula kalau ibu menyusukan anak secara eksklusif. Tambah lagi satu tanggungjawab, iaitu mengepam susu di tempat kerja untuk memastikan stok susu EBM sentiasa mencukupi untuk anak semasa ibu bekerja […]

Pulihkan Sakit Lutut Akibat Memandu Jauh

Pulihkan Sakit Lutut Akibat Memandu Jauh

Sakit lutut bukan hanya berlaku pada orang tua sahaja, tapi yang muda-muda pun boleh jadi juga. Apabila dah sakit lutut ni, kita memang tak boleh untuk letak tekanan pada lutut kita. Pada masa tu, mulalah jalan sikit sakit, duduk lama pun sakit. Syu pun macam tu juga walaupun Syu nie belum sampai pun umur 30-an. […]

Cara Paling Mudah Untuk Berhenti Merokok

Cara Paling Mudah Untuk Berhenti Merokok

  Ketagihan merokok bukanlah sesuatu yang mudah hilang dari dalam diri kita. Kita perlukan macam-macam cara untuk menghilangkannya, tapi kebanyakan cara kita tak membawa kejayaan. Mungkin dek kerana tiada kekuatan untuk melawan dugaan ataupun cara kita yang tak kena. Sekarang, ada cara mudah untuk membuatkan kita berhenti merokok. Cara ini akan membuatkan rokok pun rasa […]

Tips Ibu Hamil Cergas Bertenaga Membuat Kerja Walaupun Berpuasa

Tips Ibu Hamil Cergas Bertenaga Membuat Kerja Walaupun Berpuasa

Ibu-ibu mengandung kerap menghadapi masalah berpuasa kerana penat dan lapar, lagi-lagi kalau masih menyusukan anak yang sedia ada. Ini kerana pembesaran anak di dalam rahim memerlukan segala nutrisi daripada si ibu. Sebab itulah apa yang ibu makan ketika sahur itu sangat penting bagi memastikan ibu mempunyai tenaga untuk berpuasa dan juga cukup nutrisi untuk disalurkan […]

5 Sifat Suami yang Isteri Wajib Tahu

5 Sifat Suami yang Isteri Wajib Tahu

Berkahwin bukan bermaksud ‘engkau kena ikut cakap aku dan cara hidup aku’ tapi bila kita berkahwin, kita saling lengkap melengkapi dan terima pasangan kita seadanya. Kita belajar untuk bertolak ansur dengan satu sama lain…betul tak? Kita kena belajar mengenali pasangan kita dan perangai dia sebab sebelum kahwin perangai lain, dah kahwin barulah tunjuk belang ye […]

5 Tips Kekal Bertenaga Bagi Yang Aktif Bersukan

5 Tips Kekal Bertenaga Bagi Yang Aktif Bersukan

Bersukan adalah penting untuk kesihatan kita seharian. Bukan setakat nak kurus je kena bersukan, tapi semua orang memang digalakkan untuk bersukan. Tak kira la main bola sepak ke, berjogging ke ataupun yang paling senang berjalanlah di sekeliling tasik di kawasan perumahan kita tu. Bila kita dah suka bersukan, kita akan lakukan apa sahaja untuk kita […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.