Archives for March 2015

Senggugut Jadikan Pinggang Bagai Nak Patah Dua?

Senggugut Jadikan Pinggang Bagai Nak Patah Dua?

Senggugut bukanlah sesuatu yang asing bagi wanita yang datang haid. Kebanyakan wanita, walaupun bukan semua mengalaminya setiap kali datang haid. Sakit sampai guling-guling atas katil sampai lemah tak bermaya nak bangun dari katil. Kesian sangat! Pn. Maria Awi juga mengalaminya. Beliau berkata yang pinggangnya bagai nak patah dua setiap kali senggugut. Sampailah satu ketika senggugutnya […]

20 Barang Bayi Yang Perlu Disediakan Sebelum Kelahiran

20 Barang Bayi Yang Perlu Disediakan Sebelum Kelahiran

Apabila mula mengandung, secara tak langsung kita akan fikir apa yang terbaik untuk diri sendiri dan juga apa yang terbaik untuk bayi kita. Kesihatan ibu sangat penting bagi melahirkan anak yang sihat dan cergas. Kita akan pastikan yang kita memang tiada masalah kesihatan ataupun penyakit yang boleh mendatangkan bahaya pada diri kita dan juga baby, […]

8 Tips Elak Stretchmarks Semasa Mengandung

8 Tips Elak Stretchmarks Semasa Mengandung

Bagi ibu-ibu mengandung, perkara paling menakutkan adalah bila ada stretchmarks yang tak cantik di bahagian perut. Memang menakutkan sampai takut nak bagi suami tengok perut kita tu. Kesian suami kita. Jadi, apa nak buat? Kenalah cari idea macam mana nak hilangkan stretchmarks yang sedia ada tu, dan cari jalan supaya di masa akan datang, tiada […]

13 Petanda Awal Yang Menunjukkan Anda Hamil

13 Petanda Awal Yang Menunjukkan Anda Hamil

Bagi-ibu-ibu yang pertama kali mengandung, kita masih tak berapa nak pasti yang kita hamil tak selagi kita tidak buat ujian UPT ataupun berjumpa doktor sendiri untuk mengesahkannya. Kita tidak tahu lagi petanda-petanda awal yang memungkinkan kita hamil. Jika dibandingkan dengan ibu yang sudah mengandung beberapa kali, mereka sudah fasih dan dah biasa dengan petanda-petanda sedemikian. […]

Resipi Ais Krim Mangga Yang Sangat Sedap…Senang Je!!!

Resipi Ais Krim Mangga Yang Sangat Sedap…Senang Je!!!

Dalam perjalanan pulang dari rumah mak tempoh hari, Syu singgah di RnR Air Keroh, Melaka untuk solat. Sambil-sambil tu, Syu singgah kedai buah dan beli buah mangga lemak manis. Memang manis sangat. Tapi, banyak sangatlah pulak untuk makan begitu sahaja. Syu pun terfikirlah untuk membuat ais krim mangga sendiri. Sedapnya, yang penting kita tahu apa […]

Tips Hadkan Penggunaan Gadget Kepada Anak

Tips Hadkan Penggunaan Gadget Kepada Anak

Gadget seperti iPad dan tablet sudah menjadi perkara biasa di kalangan kanak-kanak sekarang. Rata-rata kanak-kanak berumur 2 tahun ke atas pandai menggunakannya. Ini kerana mereka memang sudah didedahkan dengan iPad sejak mereka kecil lagi. Kadang-kadang tengok, mereka ni lagi pandai guna iPad dari kita yang dah dewasa nie. Tapi, kena hati-hati ye ibu ayah, jangan […]

Ubati Puting Luka Semasa Menyusu Yang Amat Memedihkan

Ubati Puting Luka Semasa Menyusu Yang Amat Memedihkan

Puting luka ataupun nipple crack ini memang selalu terjadi semasa menyusukan bayi, terutamanya anak sulung kerana puting kita tidak pernah dihisap sebelum ini. Selain itu, puting kita ini juga tidak pernah keluar susu, jadi saluran dan spot untuk pengeluaran susu itu masih sempit. Tapi, lukanya tidaklah lama dengan cara pengendalian yang betul. Syu masih ingat […]

Amalan Semasa Mengandung untuk Mendapat Anak Bijak

Amalan Semasa Mengandung untuk Mendapat Anak Bijak

Melahirkan anak yang bijak adalah impian semua ibu ayah supaya anak mereka boleh menyumbang sesuatu kepada anak bangsa dan juga mengharumkan nama keluarga. Tapi, kita perlu tahu bahawa untuk melahirkaan anak yang bijak, ia perlu mula dari dalam kandungan lagi. Jadi, ibu ayah kenalah tahu serba sedikit tentang amalan-amalan semasa isteri mengandung yang boleh dipraktikkan. […]

Cara Tahan Mengantuk Tanpa Minum Kopi

Cara Tahan Mengantuk Tanpa Minum Kopi

Semasa bekerja, kita memang selalu mengantuk dek kerana kerja yang menimbun dan semuanya perlu disiapkan dengan cepat. Kadang-kadang sampai kena bawa kerja balik rumah semata-mata nak siapkannya. Terpaksalah menjadi burung hantu sambil bertemankan kopi, semata-mata untuk membuat kerja yang tertangguh. Tapi, macam mana nak berjaga tanpa minum kopi? Sebab kopi kan tak bagus untuk kita. […]

4 Resipi Mudah Menggunakan Muffin Tray

4 Resipi Mudah Menggunakan Muffin Tray

Ibu-ibu sekarang ini sibuk bekerja dan sibuk menguruskan rumah. Nak kemas rumah, nak layan kerenah anak-anak, nak siapkan kerja-kerja pejabat lagi. Macam-macam kena buat dalam sehari. Kadang-kadang memang tak sempat nak memasak pun. Akhirnya, makan nasi bungkus je la. Makan luar selalu pun tak elok juga. Kita bukan tahu apa yang tukang masak tu letak […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.