Archives for February 2015

7 Perubahan Fizikal Dan Emosi Di Awal Trimester Pertama Kehamilan

7 Perubahan Fizikal Dan Emosi Di Awal Trimester Pertama Kehamilan

Di peringkat awal kehamilan, banyak perubahan yang akan ibu-ibu alami, terutamanya perubahan dari segi emosi dan juga fizikal. Ini semua disebabkan oleh perubahan hormon yang berlaku dalam badan kita semasa kita mengandung. Masa Syu mengandung, memang banyak dugaannya, terutamanya sekali bila mengandungkan Syifa’. Terlalu ketara perubahan yang berlaku, sampai Syu tak tahu macam mana nak […]

10 Perkara Wajib Dilakukan Di Trimester Akhir Kehamilan Untuk Ibu Bersalin Anak Sulung

10 Perkara Wajib Dilakukan Di Trimester Akhir Kehamilan Untuk Ibu Bersalin Anak Sulung

Semasa trimester akhir kehamilan, ibu ayah mesti tak sabar menanti kehadiran cahaya mata tersayang, terutamanya bagi yang baru pertama kali menimang cahaya mata. Tapi, kena beringat juga bahawa ada lagi perkara yang perlu dilakukan di saat-saat akhir kehamilan ini. Ibu ayah kenalah menyediakan segala keperluan supaya nanti takde la kelam kabut bila ibu dah bersalin. […]

Resipi Home-made Stok Ayam Untuk Bayi Tersayang

Resipi Home-made Stok Ayam Untuk Bayi Tersayang

Bila anak-anak Syu dah jejak 7 – 8 bulan, Syu memang dah mula bagi anak makan bubur yang dikisar halus. Tapi, takkan nak bagi bubur kosong takde rasa apa-apa kan. Jadi, Syu selalu akan tambah perasa tambahan yang sesuai untuk anak-anak. Janji jangan letak garam dalam bubur ye. Buah pinggang anak-anak kita masih belum boleh […]

Atasi Masalah Sembelit Semasa Berpantang

Atasi Masalah Sembelit Semasa Berpantang

Semasa ibu-ibu baru lepas bersalin, kebiasaannya kita akan dilarang minum air yang banyak semasa berpantang. Maklumlah, orang tua-tua kata nanti badan kita kembang air sebab banyak bahagian badan kita yang longgar-longgar lagi. Tapi, bila tak minum banyak air, mulalah sembelit dan susah nak buang air besar. Masa Syu berpantang Lepas bersalinkan Zuhayr dan Syifa’, memang […]

Cara-cara Power Pumping Untuk Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

Cara-cara Power Pumping Untuk Meningkatkan Penghasilan Susu Ibu

Semasa di awal proses penyusuan Syifa’, susu Syu tidaklah banyak. Kalau mengepam pun dapatlah dalam 3 – 4 oz setiap sesi. Syu sangatlah sedih bila tengok hasil dari mengepam tu. Sampailah satu ketika Syu bersembang dengan Kak Syira di sekolah. Kebetulan Kak Syira tu pun tengah mengepam susu. Syu pun mulalah bercerita pasal susu Syu […]

10 syarat Time-out untuk membetulkan kesalahan anak

10 syarat Time-out untuk membetulkan kesalahan anak

Syu menggunakan sistem time-out untuk mengajar Zuhayr dan Syifa’ apa yang betul dan apa yang salah. Contohnya, Zuhayr memang suka pukul dan tolak Syifa’ sampai Syifa’ menangis. Jadi, Syu time-out Zuhayr di satu tempat yang terasing dari orang lain. Tujuannya adalah untuk tanamkan dalam diri Zuhayr yang tolak Syifa’ adalah salah dan Zuhayr tak patut […]

11 Amalan-amalan Semasa Berpantang Mengikut Petua Orang Tua

11 Amalan-amalan Semasa Berpantang Mengikut Petua Orang Tua

Masa berpantang adalah masa yang paling lama dalam hidup Syu sebab Syu memang tak boleh nak duduk diam. Tapi, masa berpantang ini banyak amalan-amalan mengikut petua orang tua yang Syu kena ikut. Kadang-kadang, rasa rimas dan tak logik pun ada juga. Tapi, kita kan orang muda, ikutlah cakap orang tua. Alhamdulillah, masa berpantang anak ketiga […]

Makanan Untuk Banyakkan Susu Ibu

Makanan Untuk Banyakkan Susu Ibu

Menyusukan anak sehingga berumur dua tahun adalah impian semua ibu-ibu. Tapi, ia bukanlah semudah yang disangka. Bukan semua orang dilahirkan dengan mempunyai susu yang banyak, tapi ibu-ibu berusaha keras untuk menghasilkan susu yang banyak untuk kegunaan si anak sehari-hari. Jadi, ibu-ibu amatlah perlu untuk mencari makanan yang boleh membanyakkan susu demi kebaikan anak menyusu.   […]

Melahirkan Anak Semasa Belajar Bukanlah Sesuatu Yang Mudah

Melahirkan Anak Semasa Belajar Bukanlah Sesuatu Yang Mudah

Melahirkan anak adalah proses yang sangat unik sebab semua orang pun mempunyai pengalaman yang berbeza-beza kan? Even proses kelahiran antara anak-anak kita pun berbeza. Syu pun sama. Pengalaman melahirkan Ahmad Zuhayr, Syifa’, dan Basyiirah semuanya lain-lain. Tapi, Syu takkan tukarkannya dengan yang lain kerana ianya terlalu berharga buat Syu.     Lagi 3 hari (23 […]

Tips Mengemas Rumah Seorang Diri Bagi Yang Bekerja

Tips Mengemas Rumah Seorang Diri Bagi Yang Bekerja

    Bagi yang bekerja, mesti sibuk kan? Pagi-pagi la dah keluar pergi kerja, malam pulak tu baru balik. Meredah trafik jem tu satu hal la, memang pening difikirkan. Bila balik rumah, tengok rumah pulak berselerak macam kapal karam. Lagi bertambah pening dibuatnya. Sekarang nie, Syu nak kongsikan tips-tips mengemas rumah seorang diri dengan pantas […]

All contents are owned by ummuzuhayr.com. Disclaimer: Segala kandungan di dalam blog ummuzuhayr.com adalah perkongsian semata-mata. Ummuzuhayr.com tidak bertanggungjawab di atas segala penyalahgunaan yang berkaitan dengan penulisan di dalamnya.